S trochou nadsázky by se dalo říci, že e-knihy způsobily knižní revoluci - z období, kdy se mluvilo o tom, že lidé nečtou, se dostáváme do doby, kdy se předháníme v tom, kolik, co a jak čteme. Trh s e-knihami je tak bezesporu jednou z nejperspektivnějších částí trhu. V jakém stavu je český trh s e-knihami? Je prostor pro další vydavatele? A jak snadno vydat vlastní e-knihu?
Předně je potřeba zdůraznit, že Češi jsou, co se přístupu ke knihám týče, národ dosti zvláštní. Snad nikde jinde na světě není taková obliba knih ve smyslu vztahovém k danému předmětu - mít doma velkou, pěknou a kvalitní knihovnu je stále známkou určité kulturní úrovně, ač v době internetu a knihoven veřejných i odborných jejich faktický význam prudce klesá. Nikoli tak jejich obliba; český čtenář tak žije, s trochou nadsázky, v době zamrzlého humanismu. Také proto u nás úplně neletí paperbacky a trh s e-knihami působí zatím poměrně ospalým dojmem, i když se zdá, že oživení je na obzoru.
Pro nás je zatím poměrně velkým problémem cena e-knih jako celku. Pakliže zaúčtujeme i čtečku, je finanční návratnost pro běžného čtenáře velmi malá, až nulová. Jediným argumentem tak mohou být technické a rozměrové výhody e-knih, ke kterým má mnoho lidí (z lásky k papíru) spíše vlažný vztah.
Současná situace na trhu je, zdá se, pro vstup nového hráče relativně příznivá. Na jedné straně je zde poměrně etablovaný server Palm knihy, ale pak v podstatě jen několik málo spíše méně významných hráčů. Trh není zatím zase až tak zajímavý, neboť prodeje jsou v jednotkách až desítkách knih denně, takže na samotný business, který by vás uživil, to zatím není.
Zajímavé je, že se e-knih zatím příliš nechytli velcí prodejci ani vydavatelé. V tomto ohledu je situace u nás značně odlišná od toho, jak ji známe z USA či Velké Británie. Na Amazonu naleznete reklamu na elektronické knihy doslova všude a mnozí vydavatelé mají již větší prodejnost knih digitálních než papírových.
Přitom náklady na e-shop nejsou nijak veliké a digitalizovat vysázenou knihu je otázkou několika málo minut. Proč se české firmy tohoto segmentu zatím bojí, těžko říci. Pravdou je, že například Palm Knihy, které nedávno začaly knížky také prodávat, pohodlně obhospodařují segment zdarma dostupných děl.
Pakliže byste chtěli vstoupit na trh, existuje řada oblastí, kde by výhledově mohly mít e-knihy budoucnost a zatím se o ně nikdo příliš nezajímá. Jedná se jednak o možnost spolupráce s akademickou sférou - prodej skript, učebnic a dalších materiálů - a pak také o poezii. Ta je v obvyklém vydavatelství poměrně ztrátová a ani na e-knihách se jí zatím nedaří. Nadšenecký projekt by ale prorazit mohl.
Jak je vidět, trh s e-knihami v současnosti neuvěřitelně rychle roste hlavně ve světě; u nás se jedná spíše o postupné probouzení. I tak zde místo pro nízkonákladový projekt s velkou perspektivou je, otázkou zůstává, zda i pro něco většího. Uspět v konkurenci velkých hráčů ve chvíli, kdy se zaměří na e-knihy, bude totiž velice obtížné.
Pakliže přemýšlíte nad tím, jak vydat vlastní knihu s minimálními náklady, může být cesta e-knihy poměrně zajímavým a dobrým řešením. Stejně, jako je to u poezie, tak také u oblastí, které se netěší velkému společenskému zájmu, představují e-knihy možnost, jak udělat projekt, který by mohl být výnosný, zvláště tam, kde vstoupí do hry grantová politika.
Pakliže se na vydání knihy připravujete, můžete využít dvě základní cesty převodu do formátu určeného pro čtečky - buď nějaký instalovaný program, nebo některý zajímavý on-line nástroj. V obou případech záleží na tom, jak ke tvorbě chcete přistupovat - stačí vám převést „wordovský“ dokument, nebo chcete mít profesionálně vyhlížející knihu? Pakliže vyrazíte první cestou, není nic lehčího než od počátku psát v oblíbeném textovém procesoru - a pak text jednoduše převést. V druhém případě pak bude asi nejlehčí cestou vyzkoušet některý z nástrojů pro práci s TeX či LaTeX.
Příkladem on-line služby je Lulu, tedy největší self publishing server na světě. Kromě toho, že zde můžete svojí knihu vložit do e-shopu jako klasickou papírovou, můžete si snadno vytvořit také eBook. Opět stačí jen nastavit popisky, vzhled titulky, cenu a dodat zdrojový soubor s textem. Vlastní knihu tak máte během pár minut hotovou a jako bonus získáte možnost prodávat ji přes Amazon a (volitelně) zisk ISBN. Knihu lze samozřejmě nabízet i prostřednictvím vlastního e-shopu. Řešení je výhodné i díky tomu, že můžete umožnit zájemcům si objednat i papírovou verzi a vše zvládne i naprostý laik.
Druhou cestou je užití nějakého instalovaného programu. Nabídka je poměrně široká a na rozdíl o Lulu je zde k dispozici daleko širší paleta nastavení toho, jak má dokument vypadat, v jakém se má šířit formátu atp. Celá řada aplikací je placených a umožňuje například i tvorbu časově omezených dokumentů. Jako příklad lze zmínit placený program EBookMaestroPRO, který lze pořídit za 70 USD a nabízí poměrně profesionální možnosti tvorby. Pokud si vystačíte s méně zdatnými programy, je možné sáhnout po Sigil či exe-eBookCreator.
Jak je vidět, trh s on-line e-knihami skýtá velké možnosti jak pro prodejce, tak také pro vydavatele a autory. Ač je u nás zatím spíše v plenkách, nesporně poroste stejně, jako všude ve světě. Pro rychlost pak bude důležité, aby se snížily ceny čteček (snad s příchodem Kindle 3) i knih. Každopádně čeká e-knihy světlá budoucnost.
6. 10. 2010
Autor:
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...