Pokud jste mladí a chcete být uznávaným fetišistou, neexistuje pro vás jiná volba než iPhone. Pochopitelně pokud chcete být top, musíte si pořídit iPhone 4. Dění kolem dnes již kultovních přístrojů je na jedné straně úsměvné, ale je natolik viditelné, že se o něj zajímají nejrůznější výzkumy z celé řady oborů.
Apple vsadil na design a dokonalý marketing. To se vyplatilo a iPhone je jednička mezi mobilními telefony. I přes řadu much a problémů, které jeho vývoj provázejí, jsou jeho uživatelé fanatičtější než španělská inkvizice a na jejich přístroj jim nikdo nesmí sáhnout. Nebo alespoň nesmí sáhnout neumytou rukou.
Čísla, která se valí ze světa i od nás, jsou přitom ohromující. Podle všeho se na Facebook přihlašuje sto milionů lidí právě přes iPhone, a to každý měsíc! Je to pochopitelně dáno i věkovou skladbou uživatelů. Jak iPhone, tak Facebook míří primárně na mladé lidi. Těm pak vyhovuje, že jejich dvě hračky jsou kompatibilní a nemohou si facebookovskou fíčuru na iPhonu vynachválit. Podle všeho je tou nejpoužívanější, která není dodávána přímo v přístroji (používá ji 150 milionů lidí).
Podíváme-li se na čísla u nás doma, budeme také překvapeni. Sice není tak snadné se k nim dopracovat a nejsou zcela přesná, ale před uvedením iPhonu 4 na český trh, k němuž došlo minulý pátek, se dá odhadnout, že iPhone u nás vlastnilo asi 200 tisíc lidí. Toto číslo nepřímo dokazuje např. měření společnosti Gemius (http://www.rankings.cz/en/rankings/mobile-devices-models.html), podle níž celých 21 % přístupů z mobilního telefonu k internetu proběhlo právě z iPhonu (na druhém místě je iPad se 6 % a na třetím Nokia 5800 express music s 3,3 %).
Zjistit, kolik lidí podlehlo svodům iPhonu není snadné, protože ani jeden z mobilních operátorů nechce uvádět přesná čísla. Podle odhadů jich ale nejvíce prodal Vodafone (cca 60 tisíc). Mánie kolem iPhonu 4 pak u nás stejně jako ve světě vyvolalo nákupní horečku, která posune jejich počet zanedlouho někam ke hranici 300 tisíc přístrojů.
Ona nákupní horečka je dalším specifikem, které se daří od vydání posledního dílu Harryho Pottera opravdu snad jenom Applu. Stejně jako v Americe, ani u nás nestačily naskladněné zásoby, když se 26. 8. o půlnoci začaly iPhony prodávat.
Asi nejlépe měl marketing propracovaný Vodafone, ale asi proto v prvním prodejním dni nejvíce pohořel. iPhone 4 se u něj dal předobjednat a o půlnoci pak přímo koupit v e-shopu. Ten nápor nevydržel a sesypal se jako domeček z karet. Do pořádku se jej podařilo uvést až ve tři hodiny (tedy v okamžiku, kdy vytáhli z postele a do práce dostali kompetentní lidi). Podobně, ne-li stejně, na tom byly prodeje v kamenných obchodech, např. na Václavském náměstí. Ten, kdo přišel o půlnoci v červeném oblečení, měl navíc nárok na slevu 1000 Kč. Dopadlo to přesně tak, jak se dalo předvídat – stánek zkolaboval a Vodafone musel budit své pracovníky, aby v nočních hodinách sedli do taxíku a jeli vyskladnit další přístroje. Lavina byla spuštěna, iPhone se valí do Česka.
Přitom s dotovaným přístrojem není příliš důvod k radosti. Česká republika se totiž opět rozhodla utužit svůj evropský primát ve výši cen čehokoli. Například ve Francii můžete získat dotovaný telefon iPhone 4 v přepočtu už za 5400 Kč. Nejlevnější dotovaný iPhone u nás nabízí T-Mobile, a to za 9 999 Kč (Vodafone za 11 777 Kč a O2 za 11 595 Kč). Kupodivu příliš se od sebe neliší ceny nedotovaných přístrojů. Pochopitelně že za něj u nás zaplatíte více než v zahraničí, ale vzhledem k tomu, že se rozdíl pohybuje v řádu stokorun, nevyplatí se kvůli lokalizaci a záruce vozit jej z jiných destinací.
Právě v tom ale spočívá největší rozdíl oproti předchozím modelům: nedotovaná cena je přijatelná. Možná že jsou mobilní operátoři v době krize rozumnější, než jsou např. prodejci pohonných hmot, a uvědomují si, že dokonce i Čech dnes dokáže sednout k internetu a udělat si srovnání, kde se mu vyplatí nakupovat.
V každém případě je ale iPhone 4 marketingově úspěšný i u nás a podle prvních ohlasů se dá předpokládat, že o něco předčil očekávání. Jak vidno, stále ještě máme v populaci dost lidí, kteří si mohou dovolit pěstovat fetiše typu iPhonu, a dokud to tak bude, nemusí se Apple bát o svou existenci.
7. 9. 2010
Autor: Richard Klíčník
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...