Ještě před pár lety nebylo po sociálních sítích ani vidu ani slechu. Dnes jde ale o významný komunikační prostředek a komunitní centrum, které přináší kromě řady pozitiv relativně hodně nebezpečí. V dnešním článku se zaměříme na rizika spojená s využíváním sociálních sítí a také na podvodné sociální sítě.
Mezi největší sociální sítě patří bezesporu Facebook a Twitter. V českých zemích má větší úspěch první ze jmenovaných. Dalo by se říci, že si Facebook získal přinejmenším stejnou popularitu jako ICQ - s tím rozdílem, že ICQ je ve světě minoritní, kdežto Facebook slaví stovky miliony uživatelů na celém světě a je tak celosvětovou jedničkou v oblasti sociálních sítí. Návalům euforie z Facebooku propadli nejen mladí (i když ti hlavně), ale také střední generace a starší lidé. Kdo zrovna nekomunikuje s přáteli a nesleduje jejich statusy, ten vyplňuje kvízy nebo hraje všudypřítomné hry. V pozadí těchto aktivit číhá skryté nebezpečí ztráty důležitých osobních dat.
Možná si pokládáte otázku, k čemu tato data mohou být. Nejméně škodlivým důvodem je marketingová databáze potencionálních zákazníků. Za podobné databáze se dobře platí, firmy si je kupují, aby mohly nabízet své produkty a služby širšímu okruhu potencionálních zákazníků. Lidé si na Facebook dávají většinou jak e-mail, tak i telefon, případně město, odkud jsou či věkovou skupinu. Tato data jsou již pro firmy zajímavá a mohou tak oslovit přesně takové zákazníky, kteří by o jejich služby mohli mít zájem. Další důvody pro získání dat jsou různorodé. Od spamu, přes sledování určité skupiny osob až po ryze kriminální podtext.
Můžete argumentovat, že dbáte na svou bezpečnost a nemáte veřejný profil. Můžete také omezit zobrazování fotografií a své příspěvky zobrazovat jen a pouze svým přátelům. To ale zdaleka nestačí. Pokud jste někdy vyplňovali kvíz či spouštěli hru na Facebooku, patrně jste museli odsouhlasit přístup externí aplikace do vašeho profilu.
Většina uživatelů toto upozornění bezmyšlenkovitě odklepne, bez toho aniž by si uvědomili, že tímto krokem předávají náhled do svého profilu jak aplikaci samotné, tak jejím tvůrcům, kteří si pak mohou s vašimi daty dělat, co chtějí. Jde tedy pouze o to, vytvořit aplikaci, o kterou budou mít lidé zájem a která bude dostatečně lákavá na to, aby si ji otevřelo co nejvíce lidí.
Dlužno podotknout, že jen málo lidí zpětně zamezuje přístup aplikacím, které povolili v minulosti. To má pak za následek situaci, že ač se uživatel tzv. vzpamatuje a začne se chovat tak, aby cizí aplikace neměly přístup k jeho datům, čerpají data z jeho profilu dále, na základě povolení udělených v minulosti. Žel, na Facebooku většina lidí na soukromí nemyslí. Internet uživatele naučil, že je myšleno na jeho bezpečnost, lidé jsou zvyklí na zabezpečení z e-mailu nebo internetového bankovnictví, a tak předpokládají, že je bezpečný také Facebook či jiná sociální síť.
Asi si pořád říkáte, že podobným reklamním nabídkám, které vzejdou ze sociálních sítí, umíte čelit. Některé odfiltruje spamový filtr a jiné zase vlastním úsudkem ignorujete. Přece se ale mohou tyto reklamní zprávy do jisté míry lišit. Například vám mohou začít chodit nabídky, ve kterých jsou vaše fotografie či jména a kontakty na vaše přátele. Nabídky jsou v duchu „Jane Svobodo, zajdi si k nám vsadit a vyhrát tak, jako to učinili tito tvoji přátelé.“ Taková reklama upoutá vaši pozornost a mnoho uživatelů se na podobné e-maily nachytá. Možná není daleko doba, kdy na základě telefonního čísla v profilu uživatele Facebooku budou některé agentury propagovat prémiové služby pomocí SMS Premium.
Služba Badoo je další webová sociální síť, která ovšem získává uživatele ne zrovna nejvhodnějším systémem. Využívá k tomu totiž spam, lži a podvody. Možná i vám přišla do e-mailové schránky pozvánka k připojení do této sítě, kde vás někdo z vašich známých zve na sociální síť Badoo. Povšimněte si, že fotky přátel, které jsou v e-mailu obsaženy, pocházejí právě z Facebooku. Badoo tak krade uživatelská data a využívá je k propagaci vlastní sítě. Podobně se pak Badoo chová i dále. Přímo provozovatel této sítě využívá vaše kontakty k reklamní činnosti. Jde o činnost, kterou si provozovatelé Facebooku nedovolí.
Používání sociálních sítí je velice populární a není záměrem, od této činnosti odrazovat. Jen je potřeba brát na zřetel bezpečnost a ochranu soukromí. Nikdy stoprocentně nevíte, jaké bezpečnostní složky mají k vašim datům přístup. U Facebooku se již několikrát kupříkladu hovořilo o propojení s FBI či CIA.
24. 8. 2010
Autor: David Procházka
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...