Zatím to pro výrobce vypadá jako ideální rok – nový iPhone trhá rekordy, Droid firmy HTC nestačí vyrábět a Droid X od Motoroly je na spadnutí. Není divu, že za posledních 12 měsíců získaly smartphony 56 procentní podíl trhu.
I když vše vypadá slibně - a servery se pod tíhou objednávek hroutí (AT&T) - zisky shrabuje jen pár společností a pokud se ty ostatní rychle, ale rychle nevzpamatují, přestanou být relevantní.
Plných 80 procent současného trhu patří jen pěti firmám – Nokia, Research in Motion (BlackBerry), Apple, HTC a Motorola. Všichni ostatní se perou o zbylých 20 procent, což znamená o drobky. Přitom se v mnoha případech jedná o firmy, které ještě nedávno patřily nejen mezi giganty, ale dokonce mezi špičku.
Tak úplně dobře na tom ale nejsou ani ti, kteří jsou na současné špičce. Nokii stále ještě patří 40 procent trhu, ale její novinky už delší dobu žádné nadšení nebudí. Navíc většina chytrých mobilů se značkou Nokia míří na začínající trhy a v těch zavedených o ně valný zájem není. Designově to vypadá, jako když Nokii nejnovější trendy prostě nezajímají.
Jelikož Nokia nikdy nebyla softwarová firma, nepřekvapí současná snaha využít jako operační systém systém MeeGo založený na Linuxu. To je pěkné, ale MeeGo měl pohánět mobily od Nokie již před několika lety a odrážet tak první útoky iPhonu. Otázkou ale zůstane, jestli se podaří nalákat dostatečný počet nezávislých vývojářů, kteří se zatím soustřeďují na Apple a Android.
Sony Ericsson o svých mobilech dlouho mluvil jako o „telefonech pro zábavu“. Proto se s nimi také lépe fotografovalo (Satio má 12Mpx fotoaparát) či přehrávalo, nežli telefonovalo. Na prodeji to je ale vidět, za poslední rok klesl počet prodaných smartphonů o 30 procent. Mobily designově nepřesvědčují, kvalita zpracování také pokulhává, občas to vypadá, jako když se firma nemůže smířit se zánikem walkmanu.
Malá pružnost v oblasti nových modelů může být dokumentována na osudu mobilu Xperia X10, což měl být první Sony Ericsson s Androidem. V listopadu představený mobil se měl ve Spojených státech objevit v únoru letošního roku, po několika odkladech by se první mobily měly začít prodávat v srpnu. Mezitím se objevila kupa modelů od konkurence a v podstatě rok starý model již bude zastaralý.
Japonská firma Kyocera si vykolíkovala speciální část trhu – solidní mobily za levnou cenu, něco jako dobrý mobil pro chudé. To fungovalo do té doby, než se z chytrých mobilů stal i ve Spojených státech módní doplněk a lidé začali nejen chtít plně nadupané mobily, ale také začali být ochotni za ně platit.
Firma přiznala pokles prodeje mobilů o 13 procent. V březnu se objevil nejnovější Zio M6000 s Androidem, nedotovaná cena kolem 200 dolarů z něj dělá nejlevnější smartphone. Otázkou ale zůstává, nakolik dnešní zájemci o smartphone jdou vysloveně po ceně. Je možné, že firmě nezbyde nic jiného nežli expandovat na africké a blízkovýchodní trhy.
Samsung sice vyrábí o sto šest, ale nějak se nemůže rozhodnout, kterou platformu chce vlastně podporovat. Nabízí totiž chytré mobily pro Android, Windows Mobile, Symbian - a dokonce i vlastní operační systém Bada.
Čtveřice japonských výrobců Sharp, Panasonic, NEC a Fujitsu zůstává výhradně na japonském trhu. Ten sice každoročně spotřebuje desítky miliónů nových modelů, ale firmám nedává žádnou možnost expanze. Jedinou možnou změnou bude buď krach některé z firem (což není příliš pravděpodobné, všechny mají dostatečné zisky z jiných obchodních divizí), nebo spolupráce (nucená nebo dobrovolná). Nedávné prohlášení o propojení divizí mobilních telefonů mezi společnostmi Fujitsu a Toshiba může být první vlaštovkou.
13. 7. 2010
Autor: Václav Větvička
Vánoce jsou spojené s pohádkami a romantickými komediemi. Není tomu jinak ani na Netflixu. Vybrali jsme pro vás...
Mnoho lidí nakupuje vánoční dárky alespoň částečně on-line. To s sebou ale nese potenciální rizika. Podívejte se...
Ochranný svaz autorský navrhuje vybírání poplatků za každý dovezený smartphone. Telefony by tak brzy mohly zdražit.
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...