Ebooky mají historii sice krátkou, nicméně plnou zvratů. Před několika lety začaly být vydávány za něco podobného druhému zjevení Krista a objevily se první hlasy o tom, že elektronické čtečky vymažou klasickou knihu z mapy.
Potom se několik let nedělo nic a pole chmurně opustil i Microsoft, který do své divize eBooku zbytečně investoval stovky miliónů. Pár výrobců zůstalo, ale finančně to nebylo nic jiného než živoření.
Jeff Bezose, šéf internetového giganta Amazon, před pár lety propasíroval svým Kindlem ebooky do světa prakticky jen čistou silou vůle. A hned bylo všechno jinak. Společnost Amazon sice nikdy neuveřejnila přesná čísla o tom, kolik se prodalo čteček první a druhé generace, nicméně tvrdí, že tam, kde existuje jak klasická, tak i elektronická verze knihy, prodej digitální verze tvoří 35 procent celkového prodeje.
Měsíční obrat ještě nedávno dosahoval 14 miliónů dolarů a každoročně stoupal o úctyhodných 136 procent. A když připočítáme vysokou cenu samotného ebooku a uvědomíme si, že mimo poplatků vydavatelstvím jsou stahované knihy pro Amazon prakticky bez nákladů, asi nepřekvapí, že Amazon předpokládal, že by do tří let měly zisky z ebooků a přidružených služeb tvořit celou čtvrtinu zisků firmy. Bozos proto honem pustil na trh ještě jednu verzi, tentokrát pro časopisy.
Občas to sice zaskřípalo, protože Amazon tajně monitoroval, co mají majitelé Kindlů staženo, a pokud se mu to nelíbilo, zaplacené a legálně koupené knihy prostě z ebooků vymazal, ale protesty byly celkem mírné. U firmy Amazon si tedy nemůžeme být jisti tím, že nám kniha zůstane, ale vrácení peněz rozrušené čtenáře nečekaně rychle uklidnilo.
Úspěch Kindlu celkem pochopitelně probudil konkurenci z tichého rozjímání. Samozřejmě první zareagovala firma Sony, která svůj projekt ebooků přece jenom držela při životě. A tak se velmi svižně objevily hned dvě novinky – v jednom případě se jednalo o náhražku zastaralého modelu PRS-700, v druhém případě se objevila nová řada s prvním členem s názvem Reader Pocket Edition. Na rozdíl od Amazonu, který se rozhodl Kindle zvětšovat, Sony jde opačným směrem. Jestli dobrým nebo špatným se ukáže až po čase, pravdou ale je, že Kindle 3 připomíná cihlu.
A jelikož se společnost Sony zaměřila přímo na Amazon, celkem neočekávaně začla propagovat otevřený formát ePub. Tím si sice umožnila označovat konkurenci s uzavřenými firemními formáty za „nelidy“, ale na druhé straně tím obrátila kormidlo o více stupňů, nežli je v kraji zvykem, protože k tomu firma musela zrušit vlastní, mezi zákazníky nevalně populární digitální ochranu.
Takhle nějak vypadal trh s ebooky ještě nedávno. A potom se do této části trhu napřel Steve Jobs se svými hochy, kteří zřejmě nemohou udělat krok špatným směrem. iPadu sice experti nijak mimořádné šance nedávali, ale s více než 2 milióny prodaných kusů během několika měsíců (a to nemluvím o tom, že až donedávna se iPad prodával výhradně ve Spojených státech) už experti mlčí.
iPad je sice iTouch na steroidech, ale díky velkému displeji je jedním z hlavních taháků možnost využívat přístroj jako čtečku knih. Apple pochopitelně nespal na vavřínech a ještě před uvedením iPadu na trh podepsal smlouvu se všemi velkými nakladatelstvími. Systém iTunes je vymakaný do dokonalosti, takže v Amazonu začali propadat nervozitě.
Výsledky na sebe nedaly dlouho čekat. Společnost Amazon se odhodlala k nečekanému (a jistě nemilému) kroku a začala Kindle prodávat i v kamenných obchodech konkurenčního řetězce Target. A to se firmě zatím pouze zpomalil prodej Kindlů, konkurence je na tom mnohem hůř – pro mizerné prodejní výsledky čtečky DR800SG vyhlásil její výrobce iRex bankrot.
22. 6. 2010
Autor: Václav Větvička
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Vánoce jsou spojené s pohádkami a romantickými komediemi. Není tomu jinak ani na Netflixu. Vybrali jsme pro vás...
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.