Před několika týdny jsme byli svědky představení asi nejúspěšnějšího virtuálního projektu této volební kampaně. Video „Přemluv bábu“ (s podtitulem „a taky dědu“) vidělo víc než půl miliónu Čechů – bez reklamy, bez inzerce, ale samozřejmě s masivní podporou médií, která o něm informovala na předních stránkách.
Asi nemá smysl řešit, zda toto video je „dobré“ či nikoliv. Svůj názor na něj vyjádřily desítky osobností a některé blogovací servery (například Aktuálně.cz) dokonce udělaly speciální reportáže s názory na tento počin. Jedna skupina lidí prostě video „nepobrala“ a ta druhá podle skromného názoru autora rozumí vtipu a nadsázce.
Faktem zůstává prostá úspěšnost a v demokratickém prostředí internetu to platí obzvláště. Ano, některé projekty politického marketingu se díky placené reklamě (dominantě na googlu) vyšplhají na akceptovatelnou hranici, ale prostě nevzbudí efekt, který je žádán. Pokud nejsou samy o sobě vtipné, působí pouze jako rozcestník YouTube videí - v lepším případě (antiparoubkovské stránky). Extrémem jsou upocené internetové antikampaně, které s obvyklou snůškou ideologie produkuje obvykle sociální demokracie s cílem upozornit na slabá místa konkurentů. S jedním drobným rozdílem – na internetu (na rozdíl od billboardů) je velmi jednoduché „sáhnout si“ na protiargumenty a utvořit si vlastní názor. Navíc „válcovačka“ tímto způsobem vedená bez vtipu a jakékoliv nadsázky prostě vůči příjemcům sdělení nefunguje tak, jak by si mnozí přáli.
Video, které je samo o sobě zajímavé, stejně jako odkaz na Facebooku prostě funguje jinak. Funguje, pokud je zajímavé nebo vtipné. Konečně návštěvnost a oblíbenost stránek politických stran na již zmíněném Facebooku hovoří sama za sebe a například obliba „Hlášek Karla Schwarzenberga“, abych nehovořil jen o oficiálních profilech politických stran, je toho dobrým příkladem. Nezáleží na tom, zda inspirace přichází ze zahraničí, či nikoliv. Samozřejmě je sympatické, že tvůrci „Přemluv bábu“ upozornili na to, že jejich video není původní. Jiní však berou nápady ze zahraničí také a zbytečně svoji inspiraci nepřiznávají. Přitom k tomu není jediný důvod. Jen působí „divně“, když se to prolákne.
Volby, které nás čekají na konci května, budou nepochybně zásadní. Stojíme před dluhovou pastí a svádí se zásadní boj o to, zda se budeme muset doprošovat o pomoc tak, jako to dnes dělá Řecko. Stojíme před rozhodnutím, zda drastická opatření ve svém důsledku ublíží všem těm, co nemají „našetřeno“, těm totiž peníze dojdou nejdříve. I na internetu běží boj o to, kdo půjde volit. Před několika dny vyšel průzkum, který je velmi skeptický vůči účasti mladých lidí ve volbách. Dokonce samotná kampaň Baracka Obamy neměla dominantní úspěch mezi prvovoliči.
Přitom těchto mladých lidí se letošní volby dotknou nejvýrazněji, a proto každá snaha o změnu těchto predikcí by měla být hodnocena pozitivně. Přemluv bábu je možná kontroverzní spot, ale spot, který sleduje (a snad i dosáhne) dobrého cíle – zainteresovat mladé lidi na své vlastní budoucnosti. Přimět je k tomu, aby volby považovali i za „svou“ věc a věc své rodiny.
13. 5. 2010
Autor:
Vláda vzala na vědomí zprávu o plnění agendy Digitální Česko 2.0 s tím, že je splněno 14 bodů ze 17. Bližší pohled...
Zdravotnictví představuje nepochybně jednu z nejlukrativnějších oblastí, se kterými se lze v současném světě...
Open source postupně překonává předsudky o nespolehlivých a špatně použitelných řešeních. Plně jej podporuje...
Rychlosti internetu v září opět kolísaly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili nejnižší hodnoty a která...
Webová služba NordPass zveřejnila seznam nejrozšířenějších hesel v České republice. Podívejte se, kterým heslům se...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...