Úvod > Články > Mobilní operátoři si dělají, co chtějí

Mobilní operátoři si dělají, co chtějí

Žijeme opravdu v prazvláštní době. O tom, že dlouhodobé hodnoty již nejsou tak stálé, nemá cenu polemizovat. Ale o tom, že krátkodobé plány a vize mají v podání obchodníků s mobily a u operátorů život takříkajíc jepičí, o tom již polemizovat lze celkem snadno.

Neberte, prosím, tento text jako žalozpěv zhrzeného pisálka, ale jako člověka, který se vždy v nabídkách mobilních operátorů orientoval a parametry většiny soudobých mobilních telefonů sypal z rukávu na potkání. Až před časem jsem znejistěl, když začala mohutná mediální masáž nejen operátorů, ale také výrobců mobilních telefonů. Holt, trh se nasytil a prodat službu či telefon je dnes daleko složitější, než bylo před deseti lety. Nyní jsem ale poměrně bezradný, protože mobilní trh se mění nejen ze dne na den, ale někdy také z hodiny na hodinu. 

V tarifech aby se čert vyznal 

Od dob začátků mobilů nám poněkud přibylo operátorů. Ale to je už spoustu let. Ještě před několika lety se dalo v nabídkách operátorů rozumně orientovat, a pokud jste si nastudovali ceník a nabídky v lednu, měli jste jistotu, že až na drobnosti bude na konci roku nabídka totožná. Dnes je tomu jinak. Tarify se mění stále, vždy zhruba jednou za rok udělá alespoň jeden operátor totální revoluci v tarifech a ostatní minimálně upraví balíčky a příplatky k nepoznání. Co včera platilo, dnes už neplatí. Vzpomínáte si ještě na velkolepé uvedení tarifů NEON, Nabito, Kreditních tarifů či jiných? Některé stále fungují, jiné prošly změnami, další jsou již na onom světě. 

Ač jsou ceny u tarifů uvedeny již povětšinou s DPH, což byl donedávna marketingový tah nejen v mobilní oblasti, tak jsou ceníky stále nepřehlednější a složitosti kombinací s příplatkovými balíčky neznají mezí. Alespoň jsme se dočkali tarifů pro mladé či seniory. Čtvrtý a nejnovější mobilní operátor kvalitou služeb – nabídku má prozatím přehlednou. Řada lidí zůstává u předplacených karet. Operátorům tito zákazníci vyhovují – mají pocit, že mají přehled nad svým účtem, ale platí zdaleka největší sazby za volání a SMS. Na druhou stranu mají alespoň větší přehled nad účtováním. Zkoušeli jste někdy u tarifu reklamovat příliš vysokou fakturu? To je mašinerie na měsíce dohadů bez vidiny úspěchu. 

Označení mobilních telefonů: galimatyáš 

Vzpomínáte na ty časy, kdy se ve společnosti řeklo Nokia 6310i nebo Ericsson T28, a každý věděl, o jakém modelu je řeč, jak vypadá a co plus mínus umí? Tak to je minulostí už několik let se zhoršující se tendencí. Označení telefonů se mnohde už nedrží modelových řad a výrobci je snad generují pomocí náhodných čísel. Typickým příkladem je Nokia. Ta se jen rozhodne, zda to bude mobil se Symbianem či bez něj. V prvním případě postačí generátor E XX či N XX, v druhém pouze XXXX – každé X znamená náhodné číslo. Jinak se to vysvětlit nedá. U ostatních výrobců je situace ještě horší. Přístroje se stávají anonymním zbožím a kromě specifických přístrojů jako iPhone, Blackberry či HTC vše splývá v šedivou nabídku různých tvarů a konstrukcí s funkcemi, které jsou u všech telefonů skoro stejné. 

Pod heslem: Nalákat zákazníky na cokoli 

Operátoři se snaží nalákat i na služby, které s mobilními telefony nesouvisí. Nabízejí pojištění, pevnou linku, WiFi internet a finanční služby. Například T-Mobile nalákal ve spolupráci s KB na svou kreditní kartu spoustu zákazníků ze své členské základny. Podmínky karty byly výhodné, na rozdíl od podobných konkurenčních produktů. Ale jelikož zákazníků začalo být dosti a nových ubývat, rozhodli se provozovatelé zaslat uživatelům kreditky jen tak obyčejný dopis, že se úroková sazba karty zvyšuje o 100 procent. Tomu tedy říkám postoj ke klientům. A pak že je krize a úrokové sazby klesají, hypotéky zlevňují a finanční instituce jdou na ruku klientům. Houbelec. Je třeba z lidí sedřít i poslední peníze. 

Závěrem 

Situace na mobilním trhu je značně neutěšená. V tarifech se téměř nelze orientovat, stejné je to v případě modelů nových mobilů. Zákazník je jen onuce a operátoři příliš nebojují o jeho udržení – asi si říkají „no co, však on ještě přileze a ještě rád u nás utratí své peníze“.

24. 3. 2010

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

 

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...