Úvod > Články > Jak se stát vlivným a slavným blogerem?

Jak se stát vlivným a slavným blogerem?

Téměř každý, kdo začne psát vlastní blog, touží po nějaké mediální ozvěně. Nikomu se nechce psát blog do šuplíku a mnozí sklouznou k touze něco změnit, iniciovat či ovlivnit. Nebo alespoň k potřebě být čten. Existuje nějaký jednoduchý recept, jak se z řadového pisálka stát mediální hvězdou?

Hned na úvod si dovolím drobnou jazykovou vsuvku. Slova blog a web nebudu v následujícím textu nijak rozlišovat, neboť to není v kontextu článku nutné. Zásady platí v podstatě jak pro množinu (web), tak i její podmnožinu (blog) stejné.

Hned na začátku je také potřeba se zaměřit na to, co vlastně znamená slavný, vlivný či uznávaný blogger. Jaké parametry musí splňovat, aby do takovéto skupiny patřil? Již zde je potřeba si říci, že úplně přesně nevíme. To, co se dá nějak měřit, jsou především tři oblasti; předně je to čtenost. Ta se měří zcela exaktně a poměrně snadno. Většina blogů nabízí integrovaný měřič návštěvnosti, ale je možné využít i vysoce sofistikovaný Google Analytic. Za druhé je to odkazovanost, citovanost, ta už se měří hůře. Můžete pečlivě googlovat, bloudit, kde o vás kdo co napsal, ale možná je lepší se zaměřit na diskuse pod vlastními spoty. Ty ukazují na to, v kolika čtenářích vzbudil text zájem. Alespoň přibližně. Třetí kategorie může být, co se vám podařilo změnit či ovlivnit. Jedná se o kategorii nejchudší, ale nejcennější, a autor si jí obvykle hrdě ohlídá sám.

Po přečtení následujících poznámek se z vás mediální hvězda nestane, přesto věřím, že mohou pomoci začínajícímu bloggerovi vyvarovat se některých základních chyb, podcenění nebo přehnaných očekávání. Nejedná se o výčet vyčerpávající, ale spíše o snahu poukázat na některé zajímavé a důležité body, které je dobré vzít při tvorbě v potaz.

Kde blogovat

Tuto otázku si obvykle musíme položit hned na počátku. Do značné míry totiž ovlivní další rozvoj, čtenost i zaměření vámi vytvářeného média. Je zřejmé, že blog založený na Lupě nebude moci být o zdravé výživě a partnerských vztazích (nepočítaje ty marketingové). Na druhé straně zde můžete uspět s velmi úzce zaměřenými texty - třeba o nových webových službách a trendech, zpravodajstvím z burzy s technologickými formami a mnohým dalším. Ovšem v případě, že píšete k tématu, umí přivést mezi 600-1200 čtenáři na jeden spot.

Oproti tomu s podobnými texty na iDnes díru do světa zřejmě neuděláte. Šancí pro to jít svou cestou jsou blogovací systémy – blog, blogger, bloguje,... ty nabízí individuální nastavení, širší možnosti konfigurace i sebevyjádření. Možností nejsvobodnější je pak vlastní doména s vlastním publikačním systémem. Ovšem je podstatně obtížnější si získat čtenářskou obec. Volba blogovacího místa je dost možná jeden z nejdůležitějších momentů celého provozu blogu.

Téma a styl

Nemá velký význam snažit se objevit Ameriku a doufat, že budeme u toho o kousek lepší než všichni ostatní. To, co má šanci na úspěch, je velmi silné téma, kterému se u nás mnoho lidí příliš nevěnuje. Příkladem může být zpravodajství z určitého segmentu burzy; stačí si vybrat třeba farmaceutické firmy a pravidelně analyzovat důvody jejích růstů a poklesů na světových trzích, připojíte aktuality z oboru, výměny ředitelů, nějakou predikci a máte oblast, ve které se nikdo příliš nepohybuje.

Druhou možností je mít vysoce originální styl – pokud zvládáte psát politické komentáře ve verších a s vtipem – máte vyhráno. Pokud k tomu připojíte zajímavé fotografie či grafiku, máte šanci na nemalý úspěch. Podmínkou je ale opravdový jazykový talent a vytříbený styl.

Pravidelnost

Asi není nejpodstatnější, zda vaše spoty vycházejí každé dva nebo tři dny, ale je nutné, aby vycháze pravidelně. Uživatel se musí na blog vracet s vědomím, že tam najde něco nového. Jistě je možné občas zařadit nějaký speciál, který vyjde nepravidelně, ale to bude spíše výjimka.

Na tomto známém a dokola opakovaném pravidlu většina blogů skončí. Po prvotní vlně nadšení přichází jistý nezájem, otrávenost z toho, že čtenost není taková, jaká by mohla (či měla) být. Právě toto je místo, kde se láme chléb. Blogováním se zbohatne jen těžko, i tak se alespoň průměrně čtené médium buduje řadu měsíců či let.

SEO, reklama, marketing

Jelikož blog je obvykle spíše záliba - než zdroj nějakých horentních příjmů, je potřeba zvážit, kolik peněz a energie do propagace svého projektu vložit. Osobně bych byl spíše opatrný a vsázel na něco, co by se mohlo jmenovat kampaň zadarmo. Zaregistrujte svůj blog ve vyhledávačích, seznamech, agregátech RSS, zkrátka všude. Každý jeden návštěvník se počítá a s množstvím na vás uvedených odkazů roste i váš Page Rank, který je důležitý pro pozici ve vyhledávačích.

Zajímavou formou marketingu může být nenápadná propagace v diskusních fórech, článcích, partikulárním blogu. Vše ale musí být především vkusné, nespamující a pro uživatele zajímavé. Jistě nikoho nepotěší pět odkazů na váš blog ve zcela nesouvisející diskusi. Ale vložit jednou za měsíc svůj vybraný článek s odkazem na další - například na blog na iDnes - jistě nikoho neurazí, ale vás může propagovat poměrně dobře.

Samostatnou kategorií je pak možnost získávat čtenáře v rámci sociálních sítí. Ať již informacemi ve statusech nebo třeba odkazem ve vašem profilu. Dost možná právě zde je šance na získání nemalé čtenářské základny.

Proč vlastně blogovat?

A na závěr ještě jedna ne zcela nepodstatná otázka - proč chci blogovat? Tato činnost již není takříkajíc zcela in, málokdo se představí nebo popíše jako blogger, spíše jako publicista. Získaná sláva je relativní, obvykle vydřena tvrdou, špatně placenou prací s nejistým výsledkem. Šance na ovlivnění čehokoli je snazší prostřednictvím založeného občanského sdružení - než pomocí blogu.

Snad jediný důvod, proč blogovat, je potřeba něco napsat. Důvodů, proč si pro tuto činnost nevybrat nějaký etablovaný magazín, může být několik. Váš styl či pohled je natolik originální, že se nikam prostě nehodíte, editoři mají pocit, že nemáte co říci nebo jen chcete větší tvůrčí svobodu, nespoutanost, volnost.

Prostor pro to založit a provozovat čtený, zajímavý blog, který předá čtenářům informace, nebo je přivede k zamyšlení se nad něčím, zde rozhodně stále existuje. Je jen na vás, zda jej dokážete objevit, využít a pravidelnou prací opravdu vybudovat.

18. 3. 2010

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

 

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...