Pokud má někdo pocit, že co český poskytovatel mobilní sítě, to podfukář, který se nesnaží o nic jiného, než je patřičně nafouklý účet, a že něco takového se jinde nemůže stát, může klidně spát. Spojené státy mohou posloužit jako příklad.
Nedávno se ukázalo, že Verizon Wireless pravidelně vylepšoval účty o 9,99 dolarů za pojištění mobilního telefonu, aniž by zákazníci tuto službu objednali. Teprve v případě stížností ji, a to ještě velmi neochotně, byla firma schopna zrušit. Výmluva byla jednoduchá – „asi to tam někdo automaticky přidal.“
Samotná mluvčí společnosti Verizon Wireless - Brenda Raneyová - vydala prohlášení, ve kterém tvrdí, že „máme 80 000 zaměstnanců a je možné, že některý z nich občas udělá chybu. Ale v tom případě ji rychle napravíme.“ S tím ale plně nesouhlasí Melissa Companicková, která šéfuje kanceláři Better Business Bureau (kam si Američané mohou stěžovat na jednotlivé firmy) v New Jersey, kde se scházejí stížnosti na Verizon Wireless. Companicková tvrdí, že stížnosti na 1,99 přirážku tvoří nejméně 1 procento všech stížností, které se na jejím stole objeví. Navíc tato přirážka se na některých účtech objevuje dokonce několikrát za měsíc.
Zákazníci si stěžují, že tato částka, která by měla být za datový download, naskočí i v případě, kdy omylem zmáčknou tlačítko na mobilu, nebo v případě, že povel okamžitě zruší ještě dříve, nežli k jakémukoliv stažení dojde. Nebo když mají datový přenos zablokovaný.
Mluvčí Verizonu se dušuje, že v případě zrušení povelu částka na účtu nenaskočí, ale přiznává, že tlačítko Mobile Web na mobilech zablokovat nejde. U některých mobilů je přitom umístěno tak „šikovně“, že jej zmáčkneme pokaždé, když mobil vyndáváme z kapsy. Někteří experti jsou dokonce přesvědčeni o tom, že Verizon celý problém připravil úmyslně, protože velký počet zákazníků účty detailně neprohlíží a o dvou dolarech se nebude dohadovat.
Problém se dostal až do amerického Kongresu (zřejmě své kongresmany kontaktoval dostatečný počet rozuřených zákazníků) a komise regulační FCC dokonce firmě poslala dopis, ve kterém žádala vysvětlení a vyžadovala způsob, jakým by se zákazníci podobnému problému mohli vyvarovat.
Na podobný trik přišly také jiné firmy. Kabelový poskytovatel Time Warner Cable zase některým zákazníkům automaticky zaúčtoval 15 dolarů měsíčně za HD kanály, aniž by o to zákazníci žádali. V některých případech dokonce ani nemají televize, které mohou signál v HD přijímat. I tady byla firemní odpověď stejná – „při množství zákazníků, které máme, se chyba občas stane.“
A tak se zdá, že firmy prostě přišly na nový způsob, jak zaručit, že ve firemní kase bude cinkat zase o trochu víc. Kongres se teď snaží zjistit, jestli za to mají jednotliví prodejci nějaké prémie (jako je tomu v případě půjčování aut, kde mají agenti příplatky za každou další službu, kterou zákazníkům vnutí), nebo jestli to jen tak zkouší.
24. 2. 2010
Autor: Václav Větvička