Úvod > Články > Google vs. Facebook: blíží se totální válka?

Google vs. Facebook: blíží se totální válka?

Google i Facebook jsou společnosti, které si jsou v mnohém podobné. Přesto jsou vztahy mezi nimi více než napjaté. Nyní přichází Facebook s vlastním e-mailem a Google s novou sociální sítí. Obě strany brojí, chystají záplavy novinek i důvodů, proč by si měl uživatel vybrat právě je.

Obě společnosti si jsou velice podobné, obě se staly synonymem pro internet a mnozí lidé ho s nimi dokonce ztotožňují. Na svoji hodnotu i návštěvnost mají minimální množství zaměstnanců a v prvních etapách svého vývoje byly obě společnosti považovány za ty hodné a dobré, avšak jejich image se postupně zhoršovala. A také se obě dělí o jeden koláč reklamního trhu a jednu skupinu uživatelů. A ani jedna nemá zájem na tom, aby byla ta druhá dosyta najedená, protože by sama měla hlad. A ač mohly obě společnosti původně působit jako společný šik proti Microsoftu (vzhledem k době svého života už jen zlému), nyní stojí proti sobě a jedna druhé se snaží přetáhnout uživatele.

V poslední době je potřeba zmínit především tři skutečnosti, které jejích vztahy zásadním způsobem pohnuly – Facebook chystá vlastní e-mailovou službu a Google integroval do Gmailu Buzz (hlášky). Třetí věc, která s obojím souvisí, je diskuse nad tím, zda je dobré používat sociální sítě k firemní organizaci a komunikaci, tedy zda Facebook a další nahradí firemní intranety a e-mailovou komunikaci. Nyní se podíváme na jednotlivé prvky podrobněji.

E-mail od Facebooku

Nad důvody toho, proč Facebook bude již brzy obsahovat e-mailovou službu, není potřeba příliš diskutovat. Je zřejmé, že uživatelé uvítají, když z jednoho API budou moci komunikovat s kýmkoli a jakkoli, a ať se nám to líbí či nikoli, e-mail je stále nejdůležitějším komunikačním prostředkem ve formálnější komunikaci či obchodním styku.

Otázkou je, proč Facebook nepřistoupil k integraci této služby již dávno. Vytvořit alespoň základní e-mailové prostředí a najít model rozumného financování by jistě nebylo ani obtížné, ani finančně ztrátové. Snad společnost doufala, že se její standard stane neochvějným fenoménem? Nebo snad spíše svojí uzavřeností a potřebou komunikace nutila nové uživatele k registraci a nyní dosáhla vrcholu, který bylo možné tímto způsobem dosáhnout? Či snad nechtěla riskovat další složitější uživatelské prostředí?

Ať je to jak chce, Facebook s e-mailem přichází. Víme již, že by měl být založen na uživatelských jménech, ale není jasné, jaké bude mít parametry, co bude splňovat a pro koho bude určen. Diskuse se nebude točit jen kolem velikosti schránky, ale také po otázce na možnosti šifrování, archivace, maximálních velikostí příloh či otázce bezpečnosti. Pokud se rozhodne oslovit i korporátní sféru, je zřejmé, že tyto parametry budou muset být minimálně srovnatelné s Gmailem.

O možnostech e-mailu se zatím ale spíše spekuluje, než že by bylo známo něco více. Lze jistě očekávat, že služba si nebude chtít utrhnout ostudu, ale na druhé straně je pravda, že uživatelé Facebooku nesou většinu novinek poněkud rozpačitě. Každopádně spuštěním e-mailové služby udělá Facebook významný krok k tomu, aby bylo možné jej lépe používat jako obchodní nástroj.

Hlášky od Google

Google bez nějakých větších testů spustil nový komunikační kanál v rámci Gmailu. Nese název Hlášky (Buzz) a na první pohled se jedná o mikroblogovací službu pro uživatele Gmailu, která by měla konkurovat Twitteru či Facebooku. Nabízí více prostoru a v budoucnu přibude i větší integrovanost s dalšími službami Google. Zatím se vše nese v duchu další diskusní cesty v rámci Gmailu.

Společnost se snaží o to, aby z jednoho webového prostředí bylo možné realizovat maximální spektrum komunikačních služeb. Kromě e-mailu byl již k dispozici IM GTalk. Nyní přichází ke slovu nástroj, který je velice podobný Google Wave, jen má pouze jednu vlnu a zatím vypadá výkonněji a stabilněji. Podle informací, které jsou k dispozici, by měl mít klíčové místo u Google Apps, kde bude sloužit jako společný diskusní prostor (nástěnka) pro členy skupiny. Může tak najít uplatnění pro zveřejňování jednodušších či všeobecných informací, což zvláště menší firmy či skupiny uživatelů ocení.

Problém u většiny uživatelů bude v poměrně úzkém okruhu možných čtenářů, zatím nemožnosti snadné publikace, nebo právě omezenosti komunikace napříč skupinami. Uvidíme, zda se Google podaří službu nějak více propojit se sociálními sítěmi či alespoň s webovým prostředím. Už nyní má být k dispozici možnost obsluhovat účet přes mobilní telefon. Šance na prosazení jsou ale zatím, dle mého soudu, spíše menší.

Souboj o firmy a bussines

Asi jedním z největších fenoménů, o kterém se začíná mluvit, je přenesení firemní administrativy, komunikace i kooperace do sociálních sítí. Výhody jsou zřejmé. Firma bude blíže zákazníkům a forma komunikace bude blízká oběma. I vnitro firemní komunikace bude pružnější, rychlejší a dost možná efektivnější. Zprvu bude hrát pozitivní roli i příjemné prostředí sociální sítě, které ale může být brzy jejím zabijákem. Kdo by si po osmi hodinách pracovního využívání Facebooku jej doma pustil znovu, jen tak pro zábavu a bez mzdy?

Problémy ve využívání sociálních sítí jsou nasnadě. Předně je to otázka bezpečnosti; již celá řada účtů byla prolomena a takový útok na firmu by mohl mít velmi vážné následky. Dále mají firmy k dispozici jen hotová řešení, která jim nemusí zcela vyhovovat, budou se řešit otázky falešných identit i toho, které řešení je vlastně finančně výhodnější, jak zálohovat data, hodnotit práci a nebo co dělat v případě, že někoho na hodinu vyhodíte. Jak se dostanete k jeho datům, co dělat, aby vás nepoškodil klamným jednáním atd.

Google se zatím v této oblasti chová poměrně konzervativně. Snaží se pomocí balíčku Apps nabídnout všechny funkce a nástroje, které jsou pro běžnou pracovní agendu nutné a potřebné. Jen pro letošní rok plánuje nejméně 200 vylepšení a blížící se integrace Google Wave. Zdá se, že Google preferuje budování komunitních služeb uvnitř firmy (Buzz, Wave, ale i další produkty) a oblast komunikace s vnějším prostředím ponechává na klasické cestě nebo zvláštních sociálních účtech. Nakonec vlastní sociální síť Orkut, která se prosadila především v Jižní Americe, a odpískat ji ve zbytku světa se jim rozhodně nechce.

Kudy půjde vývoj v této oblasti, lze jen těžko předpovídat. Osobně je mi nejbližší varianta Google Apps, která by prodělala některá vylepšení, úpravy či integraci některých nástrojů. Na druhé straně se tím vzdalujeme od šance být v přímém kontaktu s klienty na Facebooku. Výsledek tak ukáže asi až čas a to, jak budou v budoucnu lidé sociální sítě vnímat. Ono stačí pár skandálů či bezpečnostních chyb a jejich důvěryhodnost může být během několika týdnů velmi nízká. A pak by po onom blízkém kontaktu asi nikdo ani netoužil. Ale to ukáže až čas.

23. 2. 2010

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

 

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...