Úvod > Články > Na internetových trzích přituhuje

Na internetových trzích přituhuje

Krize má mnoho různých podob. Jednou z nich je přiostření konkurenčního boje na všech frontách. Pochopitelně nejzajímavější spory budou vznikat mezi klasickou platformou kamenných obchodů a krámků internetových.

Popsat celou teorii internetového marketingu by zabralo nejspíš celou knihu, proto se tento článek zaměří jen na některé konkrétní případy, které bylo možno zaznamenat v souvislosti prodeje přes internet v poslední době.

Zajímavý byl například dokument BBC, jenž upozorňoval na skutečnost, že zejména prodejci luxusního zboží neradi slyší o prodávání svého tovaru přes internet. Pochopitelně k luxusu patří i luxusní obchody v lukrativních čtvrtích, které mají nesrovnatelně větší náklady na provoz, než má jeden server a sklad kdesi na venkově.

Zejména proto si výrobci ve smlouvách s distributory vymiňují tzv. selektivní distribuci, která přímo přikazuje, jakými kanály se smí, a naopak nesmí daný výrobek šířit. Pochopitelně se jedná nejčastěji o internetové zásilkové služby a nejrůznější aukční portály typu e-Bay.

Logicky uvažující člověk by si řekl, že podobné tržní praktiky nemají v současnosti příliš možností na úspěch, ale boj zatím vypadá poměrně nerozhodně. Internetoví prodejci pochopitelně příkaz obcházejí a pak je na soudech, aby rozhodovaly v případech, na které není evropská judikatura připravena.

Kdy se smí distribuovat selektivně?

Příkladem budiž případ ze sousedního Německa, kde se v rámci práva na hospodářskou soutěž ozval diskriminovaný prodejce batohů a tašek Scout. Podle pravidel hospodářské soutěže totiž nesmí být selektivní distribuce uvalena na zboží, které na tom kterém trhu dosahuje podíl vyšší než třicet procent.

Distributor vycházel z premisy, že batohy Scout jsou na německém trhu tak populární, že jejich podíl přesahuje 40%, ve skutečnosti se ale ukázalo, že je to pouhých dvacet. Prvoinstanční soud proto žalobu - kterou distributor podal na výrobce - smetl ze stolu. Nepomohla ani námitka, že například německý tradiční velkoprodejce OTTO nabízí batohy Scout i ve své internetové zásilkové službě a žádné sankce mu nehrozí, zatímco v jejich případě je prodej přes e-Bay závadný.

Zajímavé na tom ovšem je, že odvolací soud se vyjádřil zcela opačně a podpořil distributora. Jak je vidět, mají se prodejci i distributoři v budoucnosti ještě na co těšit - a jak to vypadá, tak nejen u zboží luxusního.

Zajímavou změnu možná přinese novela Úřadu pro hospodářskou soutěž týkající se Vertical Agreements s novými podmínkami pro selektivní distribuci. Ta by měla jít překvapivě na ruku prodejcům kamenných obchodů a ochránit je tak před internetovými konkurenty. V platnost by měla vejít od 1. 6. 2010, ale její finální znění nebylo ještě schváleno.

Bouře na knižních trzích

Amerika je, co se týče prodávání přes internet, přece jen o krok před Evropou, a proto jsou i tamní aktuální spory o poznání „zábavnější“. Velmi populární je v současné době boj o e-booky, který se ale rozrůstá i na trhy s knihami tištěnými.

V centru dění je v současnosti kolos Amazon, který se snaží diktovat si podmínky v nových, dosud nerozparcelovaných polích, ale jeho pozice taky není neotřesitelná. Minulý týden například zmizelo z Amazonu kompletní portfolio tištěných knih nakladatelství Mcmillan zaměřených na SF. Proč? Důvod byl jednoduchý - cena. Amazon prodával e-booky za předem stanovenou cenu. Jako jednička na trhu si to mohl dovolit. Nyní se ale na scéně objevil další predátor.

Mcmillan se totiž rozhodl podepsat pro něj výhodnější smlouvu s Applem. Jeho nový výrobek iPad je pro prodej elektronických knih přímo ideální (stejně jako Kindle), a tak je pochopitelné, že se snaží nabídnout nakladatelům lepší ceny a získat konkurenční výhodu.

Amazon se snažil vyřešit situaci radikálně - pokud dáte e-booky Applu, vyhodíme i vaše tištěné knihy! Jak řekl, tak i udělal. Knihy se ztratily takříkajíc přes noc a Amazon tak podle slov NY Times doslova šokoval nakladatelský svět.

Poslední zpráva již ale hovoří o tom, že Amazon nakonec couvl a povolil Mcmillanu prodej i přes jiné distribuční kanály, než je on sám. Knihy na papíře se také znovu objevily v nabídce. Jaké k tomu vedou důvody? Je jich hned několik. Kromě veřejného mínění, jež je v zásadě vždy nepodstatné, stojí-li v cestě zisku, to bude zejména bubák Googlu. Ten totiž připravuje vpád na knižní trh. Není třeba připomínat, že cokoli Google dělá, působí velkolepě, a tak není dobré připravovat se o jakoukoli možnost, jak mu alespoň trochu konkurovat.

Pokud si někdo může mnout ruce, jsou to zejména nakladatelé a spolu s nimi pak i cíloví zákazníci. Ti v tomto případě - na rozdíl od těch popisovaných v úvodu článku - zřejmě nemohou prohrát.

10. 2. 2010

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Televizní speciál 2024: Kde a kdy koukat na pohádky a vánoční klasiku?

 

Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...

Jak u vás letos bude zvonit Ježíšek? Třeba přes mobil...

 

Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...

Nedoručili vám vánoční dárky? Poradíme vám, jak získat platbu zpět

 

Pokud vám doručovací služby nedodaly vánoční dárky, u kterých garantovaly doručení do Štědrého dne a prodejce vám...