Rok se s rokem sešel a společnost Gemius uvolnila další ročník studie Do you CEE?, která představuje souhrn poznatků o internetovém trhu v regionu střední a východní Evropy. Češi se umístili na druhé příčce za Estonskem, což je vynikající výsledek.
Uvedená zpráva byla vypracována na základě výsledků, které poskytla společnost Gemius díky svým průzkumným službám, přičemž nejvýznamnější údaje byly získány prostřednictvím produktů gemiusAudience a gemiusTraffic, z českých pak jmenujme například NetMonitor. To umožnilo vytvoření aktuálního obrazu internetového trhu ve třinácti státech střední a východní Evropy, tj. Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Estonsku, Maďarsku, Lotyšsku, Litvě, Polsku, Rumunsku, Rusku, Slovensku, Slovinsku a Ukrajině.
Zpráva je rozdělena do tří částí: všeobecný přehled o internetu ve střední a východní Evropě, popisy místních trhů, seznamy organizací působících v oblasti on-line průmyslu i s komentáři odborníků z daných lokalit ohledně probíhajících změn, potřeb a očekávání uživatelů, nejnovějších trendů a omezení. Kompletní zprávu si můžete stáhnout ve formátu PDF z
tohoto webu. Zpráva je psána v anglickém jazyce a má 190 stran. Nutno podotknout, že zpráva obsahuje podrobně popsané jednotlivé země, lze si tak udělat poměrně solidní obrázek o vývoji internetu a pokročilosti uživatelů v té či oné zemi.
Dostupnost internetu je v ČR výborná
První část zprávy prezentuje porovnání států střední a východní Evropy z hlediska penetrace internetu, výdajů na on-line reklamu a širokopásmového přístupu. Ukazuje, že nejvyšší úrovní penetrace internetu se může pochlubit Estonsko, kde uživatelé internetu představují 68% populace nad 15 let. S výsledkem převyšujícím 60% se Česká republika dostává v seznamu na druhou příčku v předstihu před Lotyšskem, Slovinskem a Litvou, ale také před Slovenskem, Maďarskem a Polskem. Zemí střední a východní Evropy s největší on-line populací je Rusko, zatímco Ukrajina je státem s nejvyšším procentním růstem počtu internetových uživatelů za poslední tři roky. To je logické, neboť celkově tato země za středem Evropy technologicky zaostávala, nyní dohání okolní státy.
Rozdílné trhy, rozdílný přístup k internetu
Druhá kapitola zprávy poskytuje komplexní přehled o jednotlivých trzích a je rozdělená do tří částí. První část každého přehledu obsahuje popis hlavních hráčů, tj. webových stránek, portálů a společenských sítí působících na daném trhu. Údaje o popularitě těchto stránek byly získány za použití výzkumu gemiusAudience. Další část analýzy trhu popisuje charakteristiky místních internetových uživatelů - jejich socio-demografické profily a on-line aktivity. Třetí část nabízí údaje o typu nástrojů, které internetoví uživatelé používají na surfování po internetu v každé ze zkoumaných zemí. Rovněž uvádí žebříčky popularity prohlížečů, operačních systémů, vyhledávačů a rozlišení obrazovky na základě údajů získaných prostřednictvím služby gemiusTraffic.
Shrnutí podstatných zjištění
Jak již bylo řečeno, Česká republika se v průzkumu ukázala ve velmi dobrém světle. To je pohled vnější, je pravdou, že dostupnost internetu roste, a i lidé, kteří si s internetem do této doby příliš netykali, jej musí využívat minimálně pro práci. Pokud se na statistiky podíváme zblízka, pak zjistíme, že zdaleka nejvíce weby, které čeští návštěvníci navštěvují, jsou propojeny s portálem Seznam. Ať jde již o Seznam jako takový, případně o Mapy, Novinky apod. Zpráva mapuje také sociální sítě. Mezi ty se v ČR řadí například Lidé, Spolužáci, Líbímseti nebo Štěstí. Ač všechny uvedené jsou významným faktorem na českém internetu, všichni dobře víme, že řada uživatelů přesedlala na Facebook či Twitter.
Internet je v ČR navštěvován více muži, kteří tvoří nadpoloviční většinu uživatelů, typickým českým surfařem je pak buď dívka ve věku 15-24 let nebo muž ve věku 25-34 let. Nejvíce času denně tráví na internetu věková skupina 25-34 let, ovšem největší zastoupení mezi uživateli je ve věkové skupině 15-24 let. Uživatelé internetu jsou z více jak 35% středoškolsky vzdělaní. Tak jako v jiných zemích, i u nás vládne mezi uživatelskými prohlížeči MSIE. Trend ale směřuje k jeho ústupu ve prospěch Firefoxu a Opery. Chrome zatím stagnuje, ostatní prohlížeče jsou u nás spíše minoritní.
Mezi operačními systémy tradičně kraluje Windows XP. Český uživatel si na něj potrpí a Microsoft se může těšit dále, neboť vzrostl počet uživatelů Windows Vista. Je zřejmé, že Windows XP do budoucna předá štafetu povedenějšímu systému Windows 7 a Windows Vista tak zůstane ve statistikách v nižších procentuálních hodnotách. Tragické je, že se u nás stále využívá Seznam jako primární vyhledávač. Podíl Google a dalších hráčů roste, ale spíše pozvolna. Majoritní rozlišení monitoru je 1024x768, ale pod tíhou slev širokoúhlých LCD panelů již tento fakt brzo přestane platit.
29. 1. 2010
Autor: David Procházka