Televize, jak jsme ji doposud znali, pomalu končí. První kamínky nové skládačky už se na scéně pomalu objevily a nadále objevují. A dá se říci, že to začalo v Kanadě. (Asi se tam někdy budu muset zajet podívat.)
Stala se mi tuhle vlastně zvláštní věc. Moc se mi líbí seriál Defying Gravity, který má sice hromadu fanoušků, ale ABC se rozhodlo neodvysílat všechny díly, a navíc nejít do druhé sezony, protože sledovanost klesla na dva miliony.
Na jedné ze čtyř celostátních televizí je to skutečně málo, tam sledovanosti musejí být tak kolem deseti milionů, aby se seriál rentoval. Na kabelovce by šlo o mega úspěch...
Protože se mi líbí soundtrack ze seriálu, našel jsem si na internetu jeho tvůrce, pak jeho stránky, jeho e-mail, a nakonec jsem mu napsal dotaz, jestli vyjde soundtrack na CD.
A světě div se, odpověděl mi během asi pěti minut, a ačkoliv je to vlastně zahraniční a hodně známý skladatel, byli jsme v kontaktu nejen během chvilky, ale zároveň si o seriálu pokecali jako dva staří kámoši.
Už jenom v tom je velká síla internetu, že smazává hranice, kdo je kdo a jak slavný. Pokud tedy na druhém konci nesedí namyšlená primadona.
O seriálu Defying Gravity jsem se tedy dozvěděl hodně zajímavostí. Ale zaujalo mne především, že navzdory rozšířenému trendu seriály pro nízkou sledovanost okamžitě skončit, aniž by měly závěr, bude tentokrát postup trochu jiný.
ABC totiž seriál prodala do Velké Británie a čeká na ohlasy odtud. Pokud budou příznivé, i sledovanost, postoupí licenci SyFy Channelu, který by pak natočil další sérii nebo série. Do budoucna dokonce ABC chystá seriál, který se nejprve odvysílá v Číně – počet obyvatel je vysoký a bez ohledu na ratingy by zde byla jistá návratnost financí.
Podobně na to šli i tvůrci jihoafrického/kanadského sci-fi seriálu Charlie Jade – protože si fanoušci psali o vydání seriálu na DVD, otestovali podobné vydání nejprve v Japonsku. A protože prodej předčil očekávání, šli s ním posléze hned na britský trh. V době vydání pak patřil tento seriál na DVD k nejprodávanějším.
Doposud to vypadalo se vznikem seriálu tak, že jste měli třebas i vynikající nápad, ale musel projít „systémem“ schvalování. „Systém“ znamená něco tak frustrujícího, mizerného a plného klišé, co jen v Hollywoodu můžete najít. Znamená to nekonečné porady, spoustu úředníků na nich, neustálé přepisování scénářů, až k poznámkám tupých výkonných ředitelů a producentů, kteří v životě nenapsali ani řádku. („Na stránce 16 Sally jí buráky... Hm, nemohla by místo toho jíst kešu oříšky?“ – „Tady píšete, že má na svatbě bílé šaty. Mně by se víc líbily růžové.“)
Tihle exekutivci, jak se jim hezky říká, všude třímají své vizitky s titulem „producent“ a snaží se neustále pořádat nějaké výzkumy a držet „prst na tepu doby“. A posléze buzerovat autory, aby měnili své scénáře podle výsledků těchto průzkumů a podle názoru producentovy manželky a producentovy sestřenice. Můžete mít skutečně neotřelý nápad, který by jinak zaujal inteligentní, avšak menšinové publikum, ale tihle lidé hledají stále nové cesty, jak jej zničit, pošlapat, jen aby se seriál líbil Marušce Novákovic z Horní Dolní.
Jako byste měli dceru, a když ji vypipláte do dospělosti a ona má svatbu a jde uličkou, vrhne se na ni hromada exekutivců, zmlátí ji, zbijí, oči vyloupnou, nohy zlámou, šaty strhají, až svou dceru sami nemůžete poznat, a pak řeknou: „Tak teď můžeš jít dál k oltáři.“
Miliony fanoušků některých seriálů na celém světě jsou vyloženě naštvané (to sprostší slovo bych použil raději), když jim producenti některé seriály zrušili v půlce, aniž by nechali tvůrce alespoň vyslovit konec, jak plánovali zakončení. Často šlo i o blbost samotné vysílací stanice, když zcela novému seriálu neudělala reklamu a/nebo jej nasadila proti gigantovi typu Dr. House.
Zkuste se podívat po internetu na fanouškovské stránky seriálů Firefly, Vanished, Kidnapped, Jericho, New Amsterdam, Muži na stromech, JourneyMan, Aliens in America, Studio 60, Wonderfalls, Mrtví jako já, Pushing Daisies, Roswell, Veronica Mars, My So-Called Life, Freaks and Geeks, Arrested Development, 100 Centre Street, Za svitu měsíce, Raines, 11th hour, Dresden Files, Life, Strange Luck, Joan z Arkádie, Trauma...
Ne všechny, ale většina seriálů umřela na inteligentní a neprvoplánový scénář, chytrý humor, zkrátka nutila diváka zapnout mozek, což se dnes moc nenosí.
Věci se ale mění. Jsou to tři roky, co v Kanadě vznikl první čistě internetový seriál Sanctuary (Svatyně). Lidé si postupně tahali tzv. webizody, a fenomén seriálu se šířil mezi sci-fi fanoušky a v podstatě celou internetovou komunitou, a když se stal dostatečně slavný, prodali autoři licenci SyFy Channelu, který k webizodám nechal původní autory dotočit nové scény a ze Svatyně se stal regulérní televizní seriál, který má na kabelovku slušnou sledovanost a vysílá se již druhou sezónu.
Nejsou ale jediní. U nás je takto svým způsobem populární Čtvrtníčkův seriál Gynekologie 2 – a už se dočkal i vydání na DVD, jako čistě internetová show začínal zábavný pořad Na stojáka, jenž nyní vysílá HBO a rovněž má svá DVD vydání.
Na celém tomto konceptu je krásné to, že tvůrci, pokud seženou peníze, natočí to, co chtějí. Svůj nápad. Po vzoru svých kolegů filmařů, kteří pak s takovým filmem obráželi festivaly, většinou nezávislé festivaly, dokud se film nestal populárním, i oni jej nabízejí ke stažení, šíření, pouštějí na různých akcích, a čekají, zda se diváci chytí, či nikoliv, zda se svým dítětem prorazí.
Aniž by museli sedět na nudných poradách, poslouchat připomínky exekutivců, kteří se třeba ten den zrovna špatně vyspali, obhajovat klesající sledovanost, protože Anička Průměrná z Vyšší Nízké nepochopila skryté myšlenky.
A když si získá seriál svou fanouškovskou komunitu, dostatečně silnou základnu, ta už může na tradiční televize sakra tvrdě zatlačit, jestli by se prozatím internetový projekt nemohl objevit ve vysílání.
Microsoft a Apple vyvíjejí programy jako DVR nebo TiVo, které vám umožní nahrát video, jaké chcete vidět, hned jakmile se objeví na internetu, a uložit pro pozdější zhlédnutí – do počítače, či nějakého přenosného zařízení, ne do televize. Podobný software sám projede internetové stránky podle zadání uživatele, takže ani sami nemusíte surfovat stránku po stránce a vyhledávat.
Na základě tohoto tlaku už ani televize nebude do budoucna to samé, co doposud. Ne že by zcela zmizely stupidní nebo nekonečné seriály. Ale vedle nich by se mohly a měly objevit i solidní a internetovým publikem prověřené věci, které by ani nemusely být příliš hloupé (když už do něčeho dáváte vlastní prachy, byť pro zábavu, sakra si rozmyslíte, abyste netočili stupiditu).
Ostatně, mnohé televizní společnosti už konečně zjišťují, že aktuální sledovanost jim může být ukradená. Příjem z DVD vydání a prodeje licence k vysílání do zahraničních televizních stanic (mimo USA) jim často náklady na seriál nejen zaplatí, ale i vydělá něco navíc.
21. 11. 2009
Autor: Jan Lipšanský
O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...
Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...
O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...