Myslíte si, že to všichni s tou reklamou už trochu přehánějí? Tak to si počkejte, co na vás chystá mobilní operátor T-Mobile. Reklamy není nikdy dost, o čemž vás, svoje zákazníky, brzo přesvědčí…
Reklama sice ještě nezaplňuje každou myslitelnou plochu, ale do budoucna se právě s tímto postupem dá počítat, a to i zejména díky technologiím, které jsou neustále levnější. Za všechno může hovořit třeba jen obyčejná návštěva lékárny. Takřka v každé na vás čeká hezký velký LCD monitor, na nějž jsou promítány reklamy farmaceutických lobby.
Do budoucna se dá počítat s tím, že se reklamní plochy budou neustále zmenšovat a pohyblivá reklama nás nakonec bude obklopovat doslova od rána do večera.
Velkou měrou se tomuto scénáři chystá napomoci T-Mobile, který pustí placenou reklamu do mobilních telefonů. Že se jedná o zásah do soukromí zákazníka? Samozřejmě, a v principu se tento postup operátorovi zakázat nedá. V době krize je potřeba každé koruny a z podobného kroku kynou desítky milionů.
Pro zadavatele reklamy je totiž podobná cesta naprosto ideální. T-Mobile má u svých paušálních zákazníků (celkový počet všech je pět milionů) k dispozici opravdu velkou spoustu informací. Dá se dokonce říci, že podobně podrobné databáze jsou pro zadavatele reklamy k nezaplacení. Právě proto rádi zaplatí za jednu SMS nebo MMS od 2,50 do 7 Kč. To se totiž dalece vyplatí.
Kde jsou časy telemarketingu?
Podobně přesná databáze je pro marketing jakékoli firmy sen. Jen si vzpomeňte na období zhruba před deseti lety, kdy byl u nás na vrcholu telemarketing (deset let po svém vrcholu ve státech západně od nás). Databáze nebyly nijak přesné a nikdy nebylo stoprocentně jisté, kdo telefon vezme.
Dobří telefonisté museli být řádně nabrífováni, museli rozumět produktu, který nabízejí a museli ovládnout dotazník, který s potenciálním zákazníkem procházeli. Složité zaškrtávání odpovědí a snaha dostat se až k okamžiku, kdy operátor nabídne zákazníkovi produkt, nedejbože když si ho zákazník objedná na zkoušku… To celé stálo kvůli technické náročnosti, délce hovoru a lidské pracovní síle desítky korun.
Doba se mění
Dnešní způsob reklamy přirovnávají experti k plošnému ostřelování. Vysokou kadencí reklamní společnosti chrlí reklamu na všechny strany a doufají, že v tom množství projektilů někoho zasáhnou. Právě z toho důvodu je ale nabídka T-Mobilu tak zajímavá.
Najednou umožní vyměnit přehradnou palbu z desítek kanónů za pár odstřelovačů s vysokou pravděpodobností zásahu. Informace jsou dnes vším, a když se je nebojíte použít (případně prodat jako T-Mobile), máte vyhráno. Navíc T-Mobile počítá podle svého pilotního průzkumu i s tím, že dobře zasáhnutý zákazník nejen podlehne reklamě, ale sám se infikuje lákavou nabídkou a začne ji samovolně šířit mezi své známé ze stejné cílové skupiny.
My chceme reklamu!
Že je to poněkud perverzní? Dozajista ano, ale výzkumy bohužel zřejmě nelžou. Rozlučte se proto se soukromím, které mobilní telefon až doposud znamenal, protože sice dokážete zamezit zařazení svého čísla do celého programu (postup naleznete níže), ale těžko zabráníte svým naivnějším známým, aby vás v případě „nutnosti“ informovali za vlastní peníze.
Pokud se vám tato varianta „infikovaných“ nezdá příliš pravděpodobná, možná vás zaujmou čísla z pilotního programu T-Mobilu, jenž byl zaměřen na mladé a městské ženy. Zejména druhá skupina boduje. Reklamu do svého mobilu chce zcela jistě 58 % z nich. Zkušenost byla zřejmě natolik jedinečná, že se bez navádění přes mobil pro příště neobejdou. Mladí na tom byli lépe, a to přesně o dvacet procent. I tak se ale jedná o výsledek alarmující.
Nezahltíme vás!
T-Mobile pochopitelně ubezpečuje svoje zákazníky, že je nechce zahltit reklamou. Prý se bude jednat o jednu, maximálně dvě SMS měsíčně. To ovšem není podstatné. Důležitý je samotný akt, skutečnost, že padla další brána soukromí. Vzpomeňte si na jezinky! Ty přece také strkaly „jenom dva prstíčky“…
Všechno je přitom promyšleno do posledního detailu. V nabídce budou dva druhy cílené reklamy. Základní a rozšířené. V prvním případě se jedná pouze o pohlaví a věk, ale druhé už jde do takových detailů jako je místo bydliště, druhy využívaných mobilních služeb nebo dokonce druh telefonního přístroje. Jednat se bude o SMS a MMS kampaně, posílání do SIM toolkitu a přikládání k faktuře. Jak vidno, mají se zákazníci T-Mobilu nač těšit, konečně jednou budou stoprocentně o krok napřed před ostatními operátory. A to se zcela jistě vyplatí…
Jak se nestat reklamním cílem
Pochopitelně se jedná o funkci, která může rozlítit spoustu zákazníků (procentuálně jich ale bude daleko méně, než byste předpokládali), a proto je zcela nezbytné, aby T-Mobile nabídl možnost „nezařazení“.
Postup je jednoduchý. Pokud se chcete reklamním SMS od operátora vyhnout, přihlaste se do správy služeb Můj T-Mobile a dále na Aktivované služby. V záložce Smlouva najděte na jejím konci růžový proklik Nesouhlas s přímým marketingem. Po kliknutí tuto „službu“ aktivujte, i když se jasně jedná o deaktivaci. T-Mobile nic neponechal náhodě - kdo by přece v dnešní době nestál o reklamu - a tak budete muset svoje rozhodnutí ještě jednou potvrdit. Složité to není, ale příjemné také ne. Rozhodně je ale lepší prevence než zkažený den ze spamu na vašem displayi.
14. 10. 2009
Autor: Richard Klíčník