Příjmy z širokopásmových služeb pro domácnosti se podle právě vydané zprávy „Consumer BVAS market“ společnosti Point Topic za rok víc jak zdvojnásobily. Na počátku loňského roku činil roční obrat celosvětově 3,3 miliardy dolarů, zatímco na konci roku 2004 to již bylo 6,9 miliard.
Trh se službami BVAS je důležitý pro poskytovatele služeb, kteří potřebují najít cesty pro zvýšení svého obratu.Většina služeb s přidanou hodnotou prostřednictvím širokopásmových přípojek (BVAS, Broadband Value-Added Services) přinesla jak větší obrat, tak více uživatelů. Rostly především služby typu VoIP, hudba a video.
Obrázek: Podíl jednotlivých služeb na celkovém trhu BVAS
zdroj: Point Topic
Na počátku letošního roku příjem ze služeb s přidanou hodnotou přidával zhruba 18% příjmů k základním příjmům za širokopásmový přístup (o rok dříve to bylo jen 10%), jinými slovy v roce 2004 byl obrat ze služeb BVAS 4,9 miliard dolarů, zatímco obrat z rychlého přístupu 35 miliard dolarů.
Mezi - pro poskytovatele nepřínosnější - služby BVAS patří zabezpečení, IP telefonie a domácí sítě. Největší procentuální nárůst zaznamenává stahování hudebních nahrávek a video, které zaujalo během loňského roku desetkrát více uživatelů ve srovnání s koncem roku 2003 (nicméně ARPU za video jde spíše dolů, protože zákazníci jsou noví a využívají jen základní TV služby).
ARPU ze služeb s přidanou hodnotou vzrostlo až na 52 dolarů na počátku roku 2005. A další růst lze u služeb očekávat, protože ziskovost poskytování pouze rychlého přístupu je minimální.
Snižování cen DSL a kabelových přípojek má za následek pomalejší nárůst příjmů ze služeb (o 22%) než činil samotný vzrůst počtu přípojek (o 45% na celkových 131 miliónů domácích přípojek).
Tabulka: Celosvětové příjmy z širokopásmových služeb s přidanou hodnotou
Zdroj: Point-topic.com
Kombinace více služeb, zajímavé balíčky aplikací za zajímavé ceny, to vše má za cíl zvýšit atraktivitu poskytovatelů širokopásmových služeb, ať telekomunikačních nebo kabelových, pro stávající a zejména nové zákazníky. Nicméně podle poskytovatele CSG Systems Inc. zákazníci nereagují tak, jak by se na první pohled zdálo (srovnej s výsledky průzkumu InsightExpress, viz nedávný článek Trojkombinace služeb = trojnásobné problémy? ).
Společnost provedla průzkum mezi 1000 náhodně vybranými zákazníky s dotazy týkajícími se jejich preferencí ohledně TV, bezdrátových, telefonních a internetových služeb. Uživatelé jsou dnes již zřejmě zkušenější a vědí co chtějí, takže se nenechají vždy nalákat na nízké ceny, spíše by si představovali balíčky služeb ušité opravdu na míru.
I když 80% dotázaných využívá tři nebo čtyři telekomunikační služby, jen méně než třetina je odebírá od téhož poskytovatele. Pro většinu dotázaných je sleva při smlouvě na více služeb nejdůležitějším kritériem, ale celých 43% by jako známku zlepšení služeb ze strany poskytovatele uvítalo přizpůsobení balíčku služeb konkrétním potřebám zákazníků. A čtvrtina dotázaných by zase ocenila v první řadě zlepšení zákaznické podpory na straně poskytovatelů, zejména při řešení nějakých problémů.
Co se týče obsahu, téměř polovina dotazovaných nakupuje VoD, hry nebo filmy od provozovatele kabelové sítě a zhruba stejný počet zase od poskytovatele on-line služeb, a to ve valné většině nejméně jednou nebo dvakrát za měsíc. 39% ovšem nikdy žádný „obsah“ nekupovalo, a to většinou z důvodů nezkušenosti s tímto procesem, neznalostí toho, co je v nabídce, a neexistence ucelené nabídky ze strany poskytovatele služeb. Téměř dvě třetiny dotázaných ale otevřeně přiznává, že není ochotno platit víc za obsah přizpůsobený jejich zájmům. Zbývající část by byla ochotna platit do 5% typické ceny za službu.
Průzkum ukazuje, že poskytovatelé služeb se musejí snažit, aby se dozvěděli více o svých zákaznících, a ve stále konkurenčnějším prostředí vycházet vstříc jejich individuálním požadavkům.
11. 5. 2005
Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA
Britský deník Guardian oznámil, že již nebude přispívat na platformu X. Stejně jako mnohým dalším britským...
Australská vláda oznámila, že plánuje zakázat používání sociálních sítí uživatelům mladším 16 let. Chce omezit...
Francouzské vydavatelské domy podaly žalobu na platformu X. Viní ji z neoprávněného využívání jejich obsahu bez...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...