Nový vyhledávač Bing svým uživatelům nabídne něco, co jeho velký rival Google nemá: prémiový obsah pocházející z enginu Wolfram|Alpha, znalostního výpočetního systému.
Před třemi měsíci spuštěný systém Wolfram|Alpha získal obchodního partnera. Podle dostupných informací spolu firmy Microsoft a Wolfram Research uzavřely dohodu: vyhledávač Bing bude k výpočetním úkonům a zobrazení vědeckých dat používat právě systém Wolfram|Alpha. O dohodě informoval server ZDNet.com s odvoláním na důvěryhodné zdroje obeznámené s dohodou.
Microsoft ani Wolfram Research se k uzavření spolupráce nechtěly vyjádřit.
Systém Wolfram|Alpha byl spuštěn v druhé půlce května letošního roku a do webových vod přinesl zcela unikátní systém pro hledání informací. Na rozdíl od klasicky pojatých internetových vyhledávačů Wolfram|Alpha výsledky na dotazy nehledá v indexovaném obsahu webových stránek, ale sám je počítá – zjišťuje odpovědi i na takové otázky, na které ještě nikdo neodpověděl.
Jde o systém složený ze srdce matematického programu Mathematica, obecně považovaného za nejsofistikovanější výpočetní systém, který používají vědci a vědecké ústavy po celém světě, a velkého množství pokročilých algoritmů pro práci s lidským jazykem – Wolfram|Alpha lidský jazyk převádí do řeči matematiky a pak provádí příslušné výpočty vedoucí k odpovědi na dotaz uživatele. Nedílnou jeho součástí je samozřejmě i moře vstupních dat, které systém zpracovává. Stephen Wolfram, zakladatel a šéf Wolfram Research, tento projekt považuje za vůbec nejambicioznější věc, na které kdy dělal.
„Před padesáti lety, když počítače byly novinkou, se lidé domnívali, že počítači položí jakoukoliv faktickou otázku a ten jim ji zodpoví. Ovšem tak to nefungovalo. Počítače jsou sice schopny dělat spoustu pozoruhodných a překvapivých věcí, ale tohle ne. Vždycky jsem si ale myslel, že jednou by to možné být mohlo. A před několika lety jsem si uvědomil, že jsem konečně v situaci, kdy se do toho můžu pustit.“
– Stephen Wolfram, Wolfram Alpha. Centrální mozek lidstva.
Výpočetní znalostí systém uživatelům nepředkládá seznam webových stránek a dokumentů, kde by se hledaná slova měla nacházet, ale rovnou zobrazí výsledek. Když se Wolfram|Alpha zeptáte na dnešní počasí, nezavede vás na stránky o počasí, ale sám vám celou předpověď i s různou sadou statistik ukáže.
Bing, nový vyhledávač firmy Microsoft, kterému jsou v IT médiích věnovány poslední měsíce, sám o sobě jde ve šlépějích standardního přístupu k vyhledávaní informací, resp. klíčových slov v relevantních webových stránkách a dokumentech. Byť Microsoft do něj přidal prvky interaktivity a v lecčems ulehčuje práci začátečníkům (stylem „my víme, co chcete“), je to stále obyčejný vyhledávač. Nákupy jiných vyhledávačů, jejich algoritmů, a uzavírání spolupráce s firmami, jako je Wolfram Research, mu ale můžou poskytnout výzbroj, kterou Google ještě nedisponuje.
Statistické výsledky používání nového Bing nejsou ani dnes zcela jasné. Jednak za různými čísly (lišícími se o desítky, místy i o víc než sto procent) mohou různé metody měřících společností (jako NetApplications, ComScore aj.), pak také velkou roli hraje zeměpisný faktor a další.
Každopádně Bing se ve Spojených státech již přiblížil konkurentu Yahoo!, například podle StatCounter v denní špičce dosahuje zhruba 13 % (v průměru se pak pohybuje kolem 8 %). Samotné Yahoo se přednedávnem zasnubovalo s Googlem, ovšem americké regulační úřady spolupráci dvou gigantů nepovolily.
Yahoo poté znenadání kývlo na zákulisní nabídku ke spolupráci s Microsoftem – podle řady analytiků tím ale vlastně zpečetilo svůj konec v oblasti technologického vývoje (a po oznámení partnerství se cena akcií Yahoo propadla). Vývoj vlastních vyhledávacích technologií se totiž zavázalo ukončit a na svém portále naopak používat vyhledávač Bing. Navíc Microsoftu předá všechny své algoritmy, které redmondský žralok může využít v enginu Bingu i jinde (licence platí na deset let – že by po tolika letech mohlo navázat krok s konkurencí, je málo pravděpodobné). Více v článku Yahoo se vzdává technologického vývoje. Bude spolupracovat s Microsoftem.
Bing si sice nijak zásadní pozornost nezískal, v USA si polepšil o tři čtyři procentní body, v Evropě ještě méně, ale na druhou stranu přechodem z Live.com Microsoft nic neztratil. Hlavně skoro dohnal Yahoo a teď, když s ním navázal úzkou spolupráci, se teoreticky vzato podíl Bingu zdvojnásobil (ve statistikách bude však Yahoo vedeno s největší pravděpodobnosti stále odděleně).
To ovšem bude platit jen tehdy, jestliže partnerství posvětí antimonopolní úřady; a jak se zdá, pravděpodobnost, že s partnerství sejde, je docela vysoká.
Wolfram Research je firma s obrovským potenciálem, plná odborníků vedených geniální osobností Stephena Wolframa – jestli Microsoft mělo potkat něco, co by jeho vyhledávač od Googlu odlišilo, pak spolupráce s vývojovými laboratořemi Wolfram Research je to pravé ořechové. Mediální zájem o Wolfram|Alpha sice po pár měsících odezněl, ale Wolfram|Alpha prochází jedním vylepšením za druhým a stále uživatelům servíruje nová a nová data.
Při startu Wolfram|Alpha v médiích vyvstaly otázky, jaký obchodní model chce tento systém zvolit. Vždyť ve výsledcích neodkazuje na webové stránky, takže o kontextové reklamě nemůže být řeč.
Wolfram|Alpha pro svůj start nebo dosavadní provoz ale žádný obchodní model nepotřebuje; Wolfram Research je bohatou společností úspěšně prodávající řadu velmi drahého softwaru a své klienty má jisté.
Do velké míry zde šlo i self-promo značky Wolfram Research – vždyť celý Wolfram|Alpha je na tisících procesorech poháněn matematickým systémem Mathematica, vlajkovou lodí firmy. Obrovský mediální zájem, jenž spuštění Wolfram|Alpha provázel, byl dle různých nezávislých odhadů ekvivalentní reklamní kampani, která by jinak přišla na stovky milionů dolarů. S tím souvisí i to, že Wolfram|Alpha, který opravdu nehledá, ale počítá, slouží řadě studentů a lidí z různých oborů i jako schopný systém pro přímé výpočty. Byť pomocí Wolfram|Alpha člověk nemůže provádět složité výpočty, i tak pomocí něj lze spočítat obrovské množství úloh i bez znalosti syntaxe Mathematicy – a stále rostoucí komunita poskytuje firmě Wolfram Research spousty cenných informací týkajících se i toho, jak by si představovali uživatelsky přívětivý, přesto mocný výpočetní systém založený na jádru Mathematicy.
Podle oficiální informací Wolfram|Alpha bude sázet hlavně na tyto tři oblasti příjmu:
Reklama na webu Wolfram|Alpha: V současnosti neexistuje, ale Wolfram Research plánuje nasadit reklamy největších korporací. Firma nevylučuje, že v budoucnosti mohou vzniknout i jiné nabídky reklamy, určitý reklamní systém.
Prémiová data/služby/výpočetní technologie: Wolfram|Alpha naznačil, že zákazníkům, opět z řad firem, by mohl poskytnout širší přístup ke svým datům a také svou výpočetní technologii. Nic víc než tato obecná prohlášení v tomto směru neexistuje.
Distribuce obsahu a doplňkový obsah: Poslední z hlavních bodů obchodních modelů je právě to, na čem se nyní Wolfram Research domluvil s Microsoftem. Wolfram dodá Bingu doplňkový obsah pro specifické úkony (tj. výpočetní a práci s konkrétními vědeckými a jinými daty).
Původní dohady analytiků, jaký by mohl být brzký osud Wolfram|Alpha, hovořily právě o tom, že Google nebo Microsoft by mohly mít zájem na odkoupení celého systému Wolfram|Alpha. K odkoupení ovšem nedojde – i proto, že Wolfram Research není firmou „ajťáka“ nebo obchodníka, ale vědce, který vědě a své práci zasvětil celý život. Je jen odrazem dovedností Stephena Wolframa, že svou vědeckou práci a znalosti dokázal přetavit i ve vývoj rozličného softwaru, který je dvacet let komerčně úspěšný. Námluvy s počítačovými a internetovými molochy typu Microsoft nebo Google s velkou pravděpodobností nepřesáhnou meze určité formy spolupráce ohledně dodávaní obsahu. Že by se Stephen Wolfram chtěl (navíc tak rychle) zbavit svého nového duchovního dítka, na jehož konceptu pracoval kus svého života, je ve světě vědy něco nemyslitelného.
Googlu po letech nadvlády roste konkurence. Microsoft zatím na webu úspěšný nebyl, ale začíná Bing lepit z různých dílčích služeb, které – když se správně smíchají – mohou do internetového vyhledávání přinést čerstvý vítr. Není sice pravděpodobné, že by uživatelé zničehonic začali opouštět Google, ale o co tady hlavně jde, je konkurenční prostředí. Jen co se objevil Wolfram|Alpha a Bing, Google poodhalil svůj projekt Google Wave a také novou generaci vyhledávače, Google Caffeine, který je rychlejší a podává relevantnější výsledky než současná verze vyhledávače.
27. 8. 2009
Autor: Oldřich Klimánek
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.