YouTube se postupně stává jedním z největších webů internetu, blogy stále neztrácejí nic na své síle. Ale v čem je vlastně skryta budoucnost webu? Která technologie bude hrát prim?
Úvahy o tom, kam se bude ubírat budoucnost webu, jsou vždy postaveny na poněkud vratkém základě. Mohou vycházet z trendů, nedávných akvizic nebo ze znalostí trhu, ale nikdy nedovedou předpovědět budoucnost zcela přesně. Největší hráč na internetovém trhu Google několik zajímavých signálů vypustil a týkaly se především budoucnosti YouTube. V prvé řadě jsou to informace o tom, že se YouTube stane ještě letos ziskovým projektem. Dále je to nákup společnosti On2 technologies za 106,5 miliónů USD nebo podpora 3D videa. V letních měsících je okolo YouTube tedy nečekaně rušno.
Podívejme se tedy na jednotlivé informace postupně a v širším kontextu. Google dlouhodobě usiluje o to, aby byl ziskový jako celek. Je to společnost se silně globálně strategickým myšlením. To, že videoportál nevydělával, nebyl velký problém, protože přinášel zisky v oblasti reklamy, nepřímý profit z vyhledávání a v neposlední řadě představoval službu s mimořádným potenciálem. Výhoda Google je v tomto kontextu především ve skutečnosti, že je prodejcem reklamy. Peníze z financování služeb se tedy neporcují mezi více subjektů, ale zůstávají v mateřské společnosti. To, že bude YouTube jako takový ziskový, je pak samozřejmě příjemný bonus. A výhoda především psychologická. Google dokázal svůj projekt naučit generovat zisk, zatímco Facebook či Twitter cestu za ním teprve hledají.
YouTube nezahálí ani v oblasti vývoje a inovací. Mezi poslední novinky patří například nativní podpora 3D videa a to ve všech běžných formátech. A také nákup On2 technologies je investice do technologií. Google nyní stojí na rozcestí, zda používat H.264 nebo Ogg Theora. Další změny spíše marketingového charakteru se pak týkají především spolupráce s distributory a uvolňování filmů, trailerů či seriálů. Tedy snaha vyrovnat se televizním kanálům jen s komfortem možnosti spuštění snímku - kdykoli se vám právě chce a zdarma.
Podle celé řady analytiků je budoucnost webu poměrně blízce spjata s videem. Konec konců svůj vlastní kanál na YouTube má také Svatý stolec. Velkým propagátorem využívání těchto technologií je například právě papež Benedikt XVI. či prezident Obama.
Pokud mluvíme o tom, jak se inovativně rozvíjí video, pak u blogů je věc daleko složitější. Jistě je možné neustále vylepšovat redakční systémy, zlepšit provázanost s jinými službami nebo přidávat nové funkce. Ale text zůstane stále textem. Rozhodujícím momentem v rozvoji blogování je tedy otázka po modernosti (či módnosti) a kvalita jednotlivých blogů.
To je něco, co lze jen velmi obtížně nějakou technologickou či marketingovou strategií ovlivnit. Uvážíme li například opět produkt Google – Blogger, můžeme si jen těžko představit cestu, jakou je možné křičet do světa, že blogování právě zde je in. Obecně je velkým problémem také čtenost – napsat spot není obvykle otázka dvou tří minut a autor očekává, že bude odměněn alespoň zájmem publika. V případě videa je problém podobný, ale vhodnou volbou klíčových slov lze relativně snadno dosáhnout dobrých výsledků.
U nás se začalo poměrně dařit blogům, které fungují při zpravodajských serverech. K dispozici je plný komfort redakčního systému, statistika a hlavně poměrně velký zájem čtenářů. Nemusíte řešit vzhled blogu nebo SEO. Staráte se pouze o psaní a vše ostatní přijde tzv. samo. Pokud nejste opravdu protřelý bloger, pak počet čtenářů v řádu stovek či tisíců jen tak neulovíte. Nevýhodou je nemožnost prodávat reklamu, tedy generovat zisk. Blog s deseti spoty za měsíc - s čteností řekněme 800 uživatelů na spot - by již mohl nějakou tu korunku přinést.
Zpravodajské weby mají obecně blogy poměrně v oblibě. Důvody není těžké najít. Lákají zajímavou komunitu čtenářů, generují zajímavý obsah, který lze levně využít, kultivují a zpřehledňují diskuse a přitáhnou i takové čtenáře, kteří by běžně na jejich web nezavítali. Pro mnohé je to pak přirozené rozšíření portfólia služeb a snaha neumožnit konkurenci jakýkoli náskok či výhodu.
Přesto je jejich život často poněkud stereotypní a postupně uvadající. Proto jsou potřeba akce, které mají toto zpomalování opět zvrátit. Zajímavým příkladem je například blogový román, který ve spolupráci s Michalem Vieweghem spustil iDnes. Ten napsal první kapitolu a zbylých deset dopíší blogeři. U každé bude vybrán ten nejlepší příspěvek, který bude připojen ke knize, a na který se bude opět navazovat. Autor vítězné kapitoly navíc obdrží zajímavou finanční prémii. Nejen že se jedná o zajímavý umělecký projekt, ale je to výborný impuls k další tvorbě spotů.
Podobných „oživujících“ projektů není mnoho. Obvykle se jedná spíše o honorování vybraných příspěvků či soutěž o nejlepší blog, kde vítěz pak obdrží určitou cenu. Tvůrčích aktivit je ale pomálu.
V tomto kontextu mají velkou výhodu mikroblogy. Napsat 150 znaků není ani pracné, ani složité. Možnosti interakce jsou poměrně velké a vše je daleko pružnější než u klasických blogů. Na druhou stranu zde není prostor pro širší pojetí problému či jeho zasazení do kontextu.
Vývoj webu a přání uživatelů není lehké odhadovat. Asi většina odborníků by řekla, že bude především sociální a ve znamení Facebooku. Google ale oproti tomu nabízí asi nejlepší blogovací a video hosting, kvalitní e-mail i nástroje pro práci. A pokud vše spojí do nové služby prostřednictvím připravovaného Wave, může vývoj nabrat zcela nový směr.
Ve prospěch rozvoje videa pak mluví především stále lepší mobilní telefony, které umí nahrávat relativně kvalitní video kdekoli a kdykoli. Blogy mají zase šanci díky tradiční zálibě uživatelů ve čtení, která je po staletí pěstována. Čtení obohacuje slovní zásobu, rozvíjí myšlení i fantazii daleko více než pouhé sledování videa.
Osobně se domnívám, že internet bude mnohem pestřejší než doposud. Díky otevřeným platformám bude možné obsluhovat osobní účet na Facebook, hledat práci na LinkedIn a komunikovat přes GTalk a GMail. Jednotlivé služby nebudou stát proti sobě (buď video nebo blog), ale budou tvořit daleko pestřejší paletu služeb. Současný internet je ve znamení dvou či tří velkých subjektů, které se přetahují o uživatele nástroji maximálně unifikovanými tak, aby vyhovovaly přibližně všem. Web postrádá dostatečné množství variant služeb a nástrojů určených pro uživatele s nějakými mimořádnými nároky či potřebami. Otevřené platformy by tedy měly učinit internet svobodnější. Podaří se to však? Dozraje web po letech pubescentního jití s davem k dospělosti, která se bude projevovat jedinečností a opravdovou kvalitou?
25. 8. 2009
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.