Úvod > Články > Populární volání přes internet mění pravidla. Povinné plnění a přísnější tarifikace

Populární volání přes internet mění pravidla. Povinné plnění a přísnější tarifikace

Společnost Rio Media, nový majitel sítě 802.cz, se rozhodla pozměnit podmínky pro jednu z nejpopulárnějších VoIP služeb v Česku. Volání 802.VOX bude od půlky srpna zatíženo nezvyklou tarifikací a povinnou minimální provolanou částkou.

O budoucnost telefonní služby 802.VOX se zákazníci, soudě dle mnoha reakcí na internetových fórech, báli od chvíle, co byl koncem dubna oznámen příchod nového majitele. Internetovou telefonii od 802.cz používá více než 60 000 lidí, či lépe řečeno zhruba takový je počet aktivních čísel, takže diskusí na téma budoucí ceny a podmínky VOXu bylo a je dost.

Oleje bylo do ohně diskusí přilito hned poté, co se mnozí z klientů dozvěděli, že Rio Media, společnost, jež vznikla s cílem sfúzovat menší firmy a zkonsolidovat jejich nabídky, ještě předtím odkoupila i jiné poskytovatele kabelové televize a internetového připojení, např. F.C.A., a prakticky vzápětí sáhla k nepopulárnímu kroku: zvýšila ceny. Právě u F.C.A se jednalo o zdražení na skoro trojnásobek původní ceny (nejvíce se projevilo u základní nabídky analogové kabelové televize s programy, z nichž většina je vlastně dostupná zdarma v rámci zemského digitální vysílání; služba AV Mini přitom dnes stojí 190 Kč). A tak zákazníci F.C.A. reagovali nákupem satelitních přijímačů, resp. set-top boxů pro příjem terestrického digitální vysílání.

Rio Media se netají svými plány s budováním optiky pro statisíce domácností (sází na FTTH, vlákno až domů) a už pokládá nové kabely (viz např. snímky z Bohumína), což potenciální klienti vítají (přípojky s rychlostí 25/5 Mbit/s za 475 Kč, resp. 50/10 Mbit/s za 875 Kč v balíku Triple Play jsou pro leckoho lákavé). Jenomže nyní desítkám tisíc zákazníků sáhlo na telefonování 802.VOX. A v síti 802.cz to není změna jediná.

Z důvodů přehlednosti a pro čtenáře, kteří málokdy články přečtou celé do konce, vybrané zajímavé změny (týkající se tedy hlavně zmíněné sítě 802.cz) uvedeme v několika bodech. Rio Media zavedlo následující:

  • Triple Play služby („povinný" balíček telefonu, internetu a televize) s rychlostmi až 50 Mbps (down)/10 Mbps (up), na optické infrastruktuře více členů.
  • Dvojí ceny za telefonní služby (802.VOX vs. Rio Telefon v Triple Play), kdy nová služba je méně výhodná než původní.
  • Zrušení „telefonů a zařízení zdarma" u 802.VOX.
  • Zrušení dohledového centra 802.cz o víkendech a zkrácení pracovní doby (do 20:00) v pracovních dnech.
  • Změna tarifikace u volání přes 802.VOX a zavedení formy „paušálu" (min. plnění).

První tři zmíněné body jsme probírali v nedávném článku Připojení 50 Mbps/10 Mbps, ale i podivné změny u telefonování. Abych nebyl za uspávače hadů, zopakujme pouze to, že Rio Media do nabídky Triple Play zařadila svou novou hlasovou službu, pro níž platí zcela jiné (horší) cenové a tarifikační podmínky než u 802.VOX. Když jsou obě služby vedené přes kabel Rio Media, není mezi nimi prakticky žádný zásadní rozdíl. Jen v cenách a jiných uživatelských ohledech (postpaid vs. prepaid, přehled volání apod.) - Rio Telefon je prakticky zákazníkovi prezentována jako pevná linka se vším všudy, ale vlastně jde o dražší VoIP.

802.VOX: Povinné minimální plnění a znevýhodnění tarifikace

Když počátkem roku 2008 zdražil náš největší kabelový operátor UPC všechny internetové tarify o 15 Kč (s výjimkou Flexu), zákazníci to nesli s nevolí. Jedni UPC spílali, druzí hrozili odstoupením od smlouvy, zbytek zdražení bagatelizoval a přešel mávnutím ruky. Na serveru Lupa k tomu Jiří Peterka svého času vydal i obsáhlý článek, viz Internet od UPC podraží o 15 korun. Proč?

Každopádně i sebemenší zvýšení cen vyvolává u klientů nevoli. V případě UPC o sice zdražení vzhledem k cenám přípojek nebylo nikterak markantní, přesto řadě lidí zvýšilo tlak. (UPC koncem letošního května oznámilo další zdražení o 50 Kč kvůli migraci zákazníků z rychlosti 20 Mbit/s na 30 Mbit/s, ale dále se tomu nevěnujme.)

Rio Media se nyní rozhodlo „zvýšit" cen u VoIP služby 802.VOX. Uvozovky jsou namístě, protože nejde o přímé zdražení minutové sazby (ba naopak, viz níže), ale o dvě o nic méně podstatné věci: zavedení minimálního plnění a změnu tarifikace.

Kritici říkají, že minimální měsíční plnění je jistou formou paušálu - jeho zavedení z pohledu Rio Media je pochopitelné v tom směru, že určité peníze bude mít i ze zákazníků, kteří příliš nevolají, popř. VoIP 802.VOX používají jen na volání v rámci sítě, což je zdarma (jistě dojde k redukci počtu mrtvých čísel). Z diskusí (například na Telefonujeme.com nebo Lupa.cz, vlákno Nový majitel prasí, co se dá) je ale patrné, že zákazníci často skloňují slova jako„zradu", „podraz" a se změnami silně nesouhlasí. Původní 802.cz totiž nikoho nenutil volat a s takovou podmínkou nevázanosti si zákazníci hlasovou službu vlastně zřídili.

Minimální plnění platné od 15.8. bylo nastaveno na 20 Kč/měsíc, na každé další číslo v rámci zákaznického účtu pak 5 Kč/měsíc - v prvních dnech oznámení o změně to bylo ale 20 Kč na všechna čísla, což se ovšem nezamlouvalo těm (diskutujícím) zákazníkům, kteří vlastní více telefonních čísel, což by se jim hodně prodražilo.

Rio Media klientům na počátku měsíce strhne 20 Kč z klientského/volacího účtu (popř. dalších 5 Kč x počet čísel) a neprovolá-li je zákazník, zůstanou operátorovi. Když účet za volání bude vyšší než 20 Kč, operátor tuto sumu vrátí. Tento způsob „paušálu" tedy nabádá, nebo chcete-li nutí, klienta, aby volal.

Kritici minimálního plnění u 802.VOX vyčítají operátorovi i to, že ztržené peníze se nevracejí (po provolání) na klientský účet „člověku", ale na dané telefonní číslo, tj. budou tak jak tak provolány/strženy v rámci tohoto čísla později, a zákazník tedy nemůže s kreditem nakládat podle sebe a převádět jej na aktuálně využívaná čísla/linky.

Tolik krátce k první změně ve volání. Nyní k druhé, závažnější: k tarifikaci.

VoIPové služby obecně se těší oblibě u svých zákazníků proto, že volání není počítáno po větších „balících" času, ale po sekundách. Klient platí tolik, kolik provolá, a operátor může mluvit o ceně za sekundy, ne minuty.

To teď „neplatí". Uvozovky jsou opět namístě, protože pro účtování od 15.8. to je i není pravda. Rio Media si totiž řeklo, že výhodnější než tarifikace 1+1 bude 20+1 při volání na pevnou a, což je podstatnější, 30+1 na mobily. Už při spojení hovoru klient zaplatí, jako by volal 20, resp. 30 sekund. Po uplynutí této doby se účtuje po sekundách.

U volání na pevnou se „skoro" o nic nejedná, protože když volaný odpoví na váš hovor, přijde vás to (minimálně) na 0,17 Kč.

U volání na mobily je změna citelnější. Pouhé zvednutí hovoru volajícího klienta přijde na 10x tolik, 1,70 Kč. Je to sice stále méně než při běžném volání z mobilu na mobil, ale už mnohonásobně více než u jiných konkurenčních VoIP operátorů (kde člověk zaplatí cca 0,05 Kč a dalších 0,05 Kč za každou sekundu).

Poměr krátkých hovorů k delším je pochopitelně u každého klienta jiný, někdo se snaží šetřit, jsa poučen voláním z mobilu na mobil, a hovoří krátce, někdo si povídá dlouho a půlminuty či minuty neřeší. První skupina v důsledku změny provolá o dost víc, druhé se změna skoro nedotkne. Obě skupiny ale prodělají tehdy, když dojde buď k technickým potížím (účastníci se neslyší apod.), nebo když hovor spadne do hlasové schránky. Tehdy se každý „neuskutečněný"/nepovedený hovor zpoplatní částkou v minimální výši 1,70 Kč, a ne 0,05 Kč.

Otázky a odpovědi

Někteří klienti kvůli změnám hrozí odchodem ke konkurenci, jiní tak už prý učinili či učiní po vyčerpání stávajícího kreditu. Český trh s VoIP je naštěstí natolik bohatý, že vybrat si i výhodnějšího poskytovatele hlasových služeb s levnějším voláním do tuzemských a zahraničních pevných i mobilních sítí, tarifikací 1+1, bez paušálu a minimálního povinného plnění není problém.

Rio Media během pár dní od oznámení změn, jak bylo řečeno, změny vyladilo (a ladit bude asi ještě dále) - zjevně v reakci na odezvu zákaznické komunity (viz debata na Telefonujeme.com). Šlo o zmíněnou „slevu" povinného plnění v případě držení více čísel, ale také o dodatečné sliby, že „kdo provolá dost, bude mít výhody", např. zase tarifikaci 1+1. Co je „dost", se však ještě neví (známé větší množství než malé). Není tak vyloučeno, že se objeví nabídka volání s vyšším měsíčním paušálem, za který zákazníci tyto (a možná i jiné) výhody dostanou.

Jeden ze zaměstnanců Rio Media/802.cz ve výše zmíněné diskusi dále slíbil, že Rio Media pro 802.VOX vrátí na své místo zařízení (IP telefony a IP brány) s kreditem. Ovšem připsaný kredit za nákup zařízení se zákazníkovi na telefonní účet nevrátí v plné výši, a jak se zdá, takový kredit bude mít omezenou životnost. Dříve se částka za zakoupené zařízení (např. za 4 000 Kč) klientovi vrátila v podobě volacího kreditu, ale provolat celé 4 000 Kč byl běh na dlouhou trať (teď by z toho Rio Media vlastně nic nemělo).

Mohlo by to znamenat, že by i kredit obecně (bez ohledu na zakoupení zařízení od Rio Media/802.cz) mohl mít nálepku „spotřebujte do:"? Tohle prý nehrozí, životnost kreditu by mohla být omezena jen u zmíněného připsaného kreditu za zakoupené zařízení.

Stejně tak mohou být klidní klienti, kteří se obávají o ceny volání do zahraničí: tarifikace 1+1 i ceny zůstávají stejné.

Snížení cen volání na mobily?

Od začátku roku začala na nařízení Českého telekomunikačního úřadu klesat výše propojovacích poplatků pro volání do mobilních sítí. Od prvního února se maximální cena za terminaci snížila na 2,65 Kč/min bez DPH, od července na 2,31 Kč/min a od ledna 2010 to bude 1,96 Kč/min. Tolik teorie, teď praxe.

802.cz zlevnila volání na mobily hned v první vlně, 2. února - teď však nehlásí ještě nic a červencové snížení se do cen nepromítá. Možná je to eso v rukávu na pozdější měsíce (jako kompenzace nynějších změn k horšímu), možná ne: k jakési kompenzaci totiž došlo již nyní, protože Rio Media zavedlo nižší cenu volání na mobily „mimo špičku" (dříve neexistující tarif a obecně považovaný za nesmysl i v jiných sítích), které vyjde na 3,25 Kč/min. Volání ve špičce stojí stále stejně, 3,39 Kč/min včetně daně. Druhým zlevněním je volání na pevnou linku ve špičce, minuta hovoru vyjde na 0,52 Kč (dříve 0,59 Kč/min).

Nové ceny, tarifikace a minimální plnění u 802.VOX. Ceny s DPH (bez DPH)

Je dost pravděpodobné, že v následujících týdnech nebo měsících dojde ještě k dalším změnám a úpravám. Asi bude záviset i na další odezvě zákaznické komunity a na tom, kolik lidí nakonec opravdu po dočerpání kreditu odejde.

30. 7. 2009

Autor: Oldřich Klimánek

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Britské O2 vytvořilo AI babičku, která si chce povídat s podvodníky na telefonu

Britská společnost O2 v rámci boje proti podvodným voláním vytvořila vlastního AI chatbota. Babička Daisy si bude s...

 

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

 

Klienti Revolutu si stěžují na slabé zabezpečení služby

Klienti platební platformy Revolut se potýkají s podvody mnohem častěji než zákazníci jiných organizací. Stěžují si...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

 

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.