Je čas dovolených, a tak se dá předpokládat, že i přes zesilující krizi se najde dost těch, kteří brousí po cestovatelských portálech. Není jich málo. Není jich ale ani mnoho, těch kvalitních rozhodně ne. Pokud ovšem nevěříte krachujícím cestovkám, musíte se na ně spolehnout.
Vzhledem k současné ekonomické situaci, kterou snad ani nemá cenu znovu omílat, je stále výhodnější naplánovat si dovolenou sám. S pomocí internetu je dnes přitom stále snadnější (zejména nemíříte-li do exotických destinací rozvojových zemí, ale někam do civilizace, kam už internet před pár lety stihnul dorazit).
Na internetu nejen najdete, ale dopředu objednáte úplně všechno od trajektů přes nejrůznější rezervace až po ubytování. Stačí umět alespoň trochu anglicky a umět vyhledávat na Googlu. Přesto si spousta Čechů stále nevěří a bojí se něco podobného zkusit, i když na tom nic není. Výhod je tolik! Výběr toho, co doopravdy chcete, je ale tou nejpodstatnější.
Pokud chcete jet někam, kde jste ještě nikdy nebyli, velí zažitý postup, že se začnete ptát u přátel a koupíte si průvodce. Ovšem lepší způsob je začít surfovat.
Prakticky každý stát má dnes více či méně povedené turistické webové stránky. Příjem z tohoto segmentu je i přes probíhající krizi stále více podstatný a je v zájmu každého státu, aby měl svůj cestovatelský web kvalitně zpracovaný. Navíc peníze na podobné weby poskytla EU již před slušnou řádkou let.
Je zajímavé porovnávat byť jen státy Evropské unie. Na serveru www.visiteurope.com naleznete nejen základní informace o jednotlivých evropských destinacích, ale rovnou i odkazy na jednotlivé oficiální turistické weby. Jen srovnání je poměrně zajímavé a dost často vypovídá i o národu, který prezentaci tvořil (za poslední roky se ale úroveň opravdu zvyšuje).
Sám web Visiteurope působí příjemně čistým dojmem a dobře se v něm orientuje – zřejmě i pro neEvropana. Jako dobrá křižovatka pro základní informace ale dozajista poslouží i českým turistům.
Weby jednotlivých států lze nejsnadněji používat právě pro načerpání inspirace. Většinou jsou placené státem a jejich tvůrci se snaží, aby působily aktuálně, ale současně byly nadčasové. Nejlépe se dají využít pro nasbírání tipů, kam se v dané zemi vlastně vydat.
Na skutečně praktické (a hlavně konkrétní) informace týkající se ubytování na nich ale příliš často nenarazíte. Pár linků, od kterých se můžete odpíchnout (zejména adresy měst, do kterých se budete chtít vydat), tu ale bezpečně najdete. Jako bonus je zde k dispozici povětšinou kvalitní obrazový materiál, který vám při vytyčování cílů ulehčí spoustu práce.
Když už jsme Češi, je dobré všimnout si i našich stránek www.czechtourism.com. V jedné věci jsou v evropském kontextu nepřekonatelné. Jsou k dispozici v osmnácti jazykových mutacích, což bylo v době jeho vzniku neoddiskutovatelně bezkonkurenční. Podobně multijazyčný je jen web Irska, na kterém naleznete dokonce i českou verzi. Jak vidno, malé národy se musí více snažit. Nové jazyky ale přibývají i u ostatních států, jen češtinu mezi nimi budete hledat z poměrně pochopitelných důvodů marně.
Zkrátka a dobře pokud se chystáte někam po Evropě, vyplatí se na Visiteurope zabrousit a zhruba si načrtnout, kam a jak se chcete vypravit. Na získání povšechného přehledu zřejmě nenajdete lepší web.
V této souvislosti nelze nezmínit nový cestovatelský web Letiště Praha, jenž funguje sotva pár dní. Ten je jasnou snahou nabídnou potenciálním zákazníkům informace o destinacích, do kterých z Prahy doletíte přímo. Naneštěstí je vidět, že je to aktivita, se kterou nemá zadavatel příliš zkušeností.
Úvodní flashová animace je v době Google Earth skutečně nudná a okoukaná, její ovládání je sporadické. Relevantních informací je zde minimum a i těch ostatních je poměrně málo (i když mají přibývat). Celá snaha vyznívá asi tak, jako že se někdo v managementu doslechl, že ty cestovatelské portály mají budoucnost a že by se hodilo také jeden mít. Budoucnost mají ale pouze precizně sestavené weby, které vynikají komplexností v tom, nač se zaměřují. To se ovšem o www.letejtezprahy.cz říci nedá.
Pokud ovšem chcete cestovat po české republice, budou vám oficiální stránky českého turismu i iniciativa letiště užitečné jen minimálně. Dá se totiž předpokládat, že ceny vlaků, národní kuchyni a podobné věci zřejmě znáte.
Pro nejrůznější tipy relevantní pro domácí klientelu jsou zde stránky www.kudyznudy.cz, které také provozuje agentura Czechtourism. Stránky se už (i díky mediálním kampaním) zařadily do všeobecného povědomí a fungují jako hojně využívaný oznamovník nejrůznějších akcí, ale i tipů na výlet a všemožné aktivity po celém Česku. Stránky nejsou zdaleka celé vícejazyčné, ale i tak provozovatel zaznamenává nečekaně vysoký podíl zahraničních návštěvníků.
K jedné z mála nevýhod tohoto webu je ale jeho rozlehlost a nesemknutost. Při množství informací jde jen těžko pojmout vše, ale vyhledávání a třídění je zpracované kvalitně, takže pokud máte alespoň matnou představu o tom, co chcete vlastně zažít, nemusíte se nechat rozptylovat a můžete jít striktně za svým cílem.
Propagovat jednotlivé regiony se pochopitelně snaží i jednotlivé kraje. Jelikož se ale jedná o propagaci necentralizovanou, lze se nadít i nemilých překvapení ve vzhledech jednotlivých webů. Suverénně nejlepší lokálním propagátorem jsou již dlouhou dobu stránky www.vychodni-cechy.info, které vypadají tak, jak by podobné snahy vypadat měly…
31. 7. 2009
Autor: Richard Klíčník
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.