Kabeloví operátoři nehodlají prospat růžové vyhlídky, které přineslo poslední čtvrtletí minulého roku a chtějí z roku letošního udělat rok VoIP.
Vyplývá to z řady kroků, které bylo v minulých týdnech jednoduché zaznamenat.
Jedná se o obnovení marketingu, zahájení nových komerčních služeb VoIP nebo alespoň vyhlášení kontraktů s výrobci periférií a softwaru. Jako příklad může posloužit společnost Mediaocm Communications, která veřejně vyhlásila, že na jaře začne naostro. Zatím si testuje vody v oblasti města Gibson City, kde za 40 dolarů měsíčně nabízí neomezené místní a meziměstské hovory všem, kteří si předplácejí její kabelové programy. Systém, který se pravděpodobně bude jmenovat Mediacom Digital Phone, bude ještě nabízet řadu dalších možností, od bateriové zálohy pro domácí systém po hlasovou schránku či konferenční hovory. Společnost plánuje nabídnout novou službu nejméně 70 procentům ze současných 2,8 milionu platících zákazníků, a pro spolupráci na meziměstských hovorech hodlá využívat služeb telefonní společnosti Sprint.
Toto prohlášení následovalo pouhý týden potom, co se kanadská firma Shaw Communications stala největším komerčním poskytovatelem VoIP ze všech kabelových televizí. Systém Shaw Digital Phone stojí mesíčně 55 kanadských dolarů, a nabízí prakticky veškeré služby, které dosud nabízejí klasické telefonní společnosti.
Mezi další firmy, které se vydávají stejným směrem, patří také Rogers Cable a Adelphia Communications. Giganti jako Time Warner Cable (ten má po Americe hned 31 kabelových firem) a Insight Communications prudce zesílili svůj marketing, obě firmy sází na tzv. triple play, což je kombinace VoIP, klasické kabelové televize a rychlého přenosu dat. Samozřejmě to není zadarmo, měsíční poplatky dosahují 90 dolarů. Insight však slibuje, že časem bude možné objednat si i jednotlivé součásti samostatně, cena začne na 40 dolarech a za každou dodatečnou službu pak zákazníci zaplatí o 10 dolarů méně. Time Warner již zákazníky má, a pokud můžeme firmě věřit, získává každý měsíc 11 tisíc nových zákazníků.
Comcast, který existuje v řadě lukrativních oblastí Ameriky, chce své služby VoIP nabídnout v letošním roce již v 17 velkých městech, od Chicaga, Bostonu a Philadelphie až po Seattle a Portland. Pokud se jeho plány zdaří, mělo by tuto možnost koncem tohoto roku získat až 17 milionů uživatelů. Prakticky všechny podobné společnosti se shodují v tom, že pro VoIP bude rok 2005 buď rozhodující, nebo přímo rokem zaslíbeným.
Není divu, že se podobné společnosti tak snaží. Trh v této oblasti totiž již delší dobu stagnuje. Zatímco klasické linky mizí z amerických domácností rychlostí sněhu při jarním tání, trh mobilních telefonů je podobně jako v Evropě nasycen a Američané navíc, na rozdíl od Evropanů, necítí potřebu používat mobilní telefon jako módní doplněk a tudíž jej každým rokem střídat. Jinak tomu není ani v oblasti televizí, zájemci o kabelovou televizi totiž nijak nepřibývají, zákazníci otrávení neustále rostoucími poplatky a navíc často nepříjemnou kombinací programů, které jsou do jednotlivých balíků přidávány, spíše odcházejí ke konkurenční satelitní televizi. A tak vedle širokopásmového připojení a DSL je systém VoIP jedinou vizí budoucnosti, ve které bude do kas společností zase kapat stejně rychle, jako tomu bylo v posledním desetiletí.
Samotné VoIP přitom naráží na určitou bdělost a ostražitost americké veřejnosti. Napomáhá tomu především podivný jazyk smluv, které musí uživatelé s poskytovateli podepisovat, a kde je v podstatě jasné, že poskytovatel za žádné případné problémy nemůže – a navíc si může hýbat s cenami za své služby podle libosti.
28. 4. 2005
Autor: Václav Větvička
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...
Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.