Existuje taková divná věc. LinkedIn. Je prý úžasný. Od řady lidí jsem dostal mailové avízo. I jsem se zaregistroval. Nic mi to však neříkalo. Dostalo se mi také pozvání na Facebook - "být přítelem" (že by za FB stála ČSSD?).
Trochu mě odpuzovalo takové pseudosrdečné vyzvání být přítelem. Slovo přítel prošlo řadou devalvací, od původního významu přes mládence, se kterým dívka chodí, ale nechce si před ostatními zadat s takovým banálním označením, tak volí kvalitnější slovo přítel, také přes zmíněnou sociální demokracii (kde je přítel příteli vlkem) až po přítele v marketingovém významu (lze být přítelem už na základě pozvání a rozhodnutí?).
Uvědomil jsem si tu spoustu času, kterou řada lidí na sociálně komunikačních platformách tráví. Vím, jaký je problém se s některými sejít osobně - bez pípání a vyzvánění mobilů. Znám dost lidí, kteří současně používají mail, SMS, ICQ, Skype, Second Life, Facebook, MySpace a další. Opravdu je taková potřeba komunikovat a sdílet s jinými normální?
Přiznám se, že naprosto nesdílím nadšení nad tím, že mohu být s někým v okamžitém a on-linovém kontaktu. K čemu to? Já si nechci s nikým kdykoli okamžitě pokecat. A dovídat se banality o tom, co kdo právě dělá, či jak které dítě kaká a podobné skvosty. Jsem snad proto vadný?
Požadovat instantní dostupnost kohokoli je podivná nabubřelost. Je to stejné jako skočit někomu do hovoru, oslovovat lidi zjevně řešící pro ně zajímavý problém a podobně. Je to stejné jako vcházet bez zaklepání. Mám spoustu přátel, ale ani mě, ani je nenapadne pořádat setkání desítek, stovek a tisíců lidí nám údajně blízkých. Považuju takové rychlokvašné komunity za nehodnotnou náhražku. Padesát tisíc podpisů na Faceboku pod peticí proti státním maturitám mě upřímně děsí. Jak je snadné se k čemukoli připojit...
Za největší nešvar považuju tzv. sociální sítě: co je probůh na nich sociálního? Zvrhly se pouze v další komunikační pojítko mezi lidmi, kteří nejen že nesedí na opačné straně zeměkoule, ani ve vzdáleném městě, ale o patro níž. Nebo ve vedlejším bytě. A píšou si, co právě dělají, místo aby zvedli prdel a šli pokecat nebo něco podnikli. Nejsou tyto sítě spíše asociální?
Jde o další nástroj k propagování zboží a služeb, tedy k reklamě. Udává se, že průměrný počet kontaktů člena Facebooku je asi sto, to je přece úžasný potenciál pro současný prodejní hit, kterým je nikoli klasická reklama, ale doporučení od známých. Kdypak asi tato bublina splaskne? Mně reklama na sociální síti přijde nemravná a nepatřičná. Už proto, že zneužívá její základní myšlenku.
20. 6. 2009
Autor:
O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...
Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...
O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.