Úvod > Články > Mobilní internet U:fon - nezávazné 14-ti denní zkušenosti

Mobilní internet U:fon - nezávazné 14-ti denní zkušenosti

V České republice je relativně mnoho možností pro připojení k mobilnímu internetu. Jedno z řešení nabízí nejmladší mobilní operátor U:fon. V článku se můžete dočíst praktické zkušenosti s internetem od U:fona a návod, jak si lze U:fona nezávazně vyzkoušet na 14 dní.

S mobilním internetem mohou být jeho uživatelé on-line prakticky kdekoliv. Možnou variantou pro připojení k internetu mimo domov je také zdarma dostupný bezdrátový wi-fi internet, ale jeho dostupnost a spolehlivost je velmi omezená.  

Při cestě na hory jsem potřeboval být alespoň částečně on-line, proto jsem se rozhodl vyzkoušet zeleného mobilního operátora. Od přátel jsem se dozvěděl, že operátor U:fon nabízí 14 dní na nezávazné vyzkoušení jeho služeb. V případně nespokojenosti klient může v rámci uvedené lhůty bez udání důvodu službu vrátit - U:fon tento proces nazývá záruka spokojenosti

Aby zkouška mobilního internetu byla smysluplnější, doporučuje se nejprve ověřit pokrytí signálem u lokality, kde se bude internet především využívat. Za tímto účelem U:fon provozuje názornou mapu pokrytí.  

Podobně jako ostatní mobilní operátoři, také U:fon nabízí objednání jeho služeb na internetu nebo po telefonu. Další variantou je návštěva některého z „kamenných prodejců/dealerů“ služeb U:fon. Článek se bude dále věnovat posledně jmenovanému prodejnímu kanálu, který jsem zvolil pro otestování služeb U:fona. 

Nákup mobilního internetu od U:fona v kamenné prodejně

Internetové i mobilní služby nejmladšího operátora jsou mimo jiné distribuovány relativně hodně rozšířenými řetězci Electroworld a Datart. Nabídka U:fona není složitá, proto si může operátor podle mého názoru bez problémů dovolit nabízet své služby jen mírně proškoleným personálem prodejen elektroniky. 

Široká síť prodejen souvisí s potenciálními komplikacemi při distribuci a správě sítě. Není proto příliš velkým překvapením, že při osobní návštěvě prvního prodejce - Electroworld - jsem se dozvěděl o nefunkčnosti počítače, který obstarává zanesení údajů zákazníka do systému U:fona. Pracovník uvedl, že počítač je již několik týdnů nefunkční a technik snad dorazí v následujících několika dnech. Prodejce alespoň odkázal na pár stovek metrů vzdálený konkurenční Datart, který byl logická volba a kam by se nejspíš každý zákazník vydal i bez jeho rady.  

Ani v druhé prodejně nebyl průběh návštěvy bez komplikací. V Datartu nejprve prodejce sdělil, že vybraný modem s externí anténou, který slibuje lepší schopnost přijímat signál mobilního internetu, je vyprodaný. V prodejně nevěděli, kdy by mohly dorazit nové zásoby modemů. Po dotazu prodejce doplnil, že tento modem je vyprodaný také v nejbližší pobočce Datartu.  

Byl mi doporučený základní USB modem, kde je ovšem předpoklad horšího přijímání mobilního signálu, potažmo internetu. Za těchto podmínek nebylo jiné řešení, proto jsem základní USB modem koupil. 

Po výběru zařízení mě prodejce odkázal na splátkovou pracovnici, která měla sepsat písemnou smlouvu. Bohužel charakter práce pracovníků splátek není zrovna nejrychlejší obsluha. Musel jsem proto čekat více než 30 minut na obsloužení jediného zákazníka, který přišel dříve. 

Sepisování smlouvy probíhalo standardně. Na základě občanského průkazu pracovnice vyplnila velké množství různých údajů, které jsem následně několikrát podepsal. Tím ale proces aktivace bohužel nekončil.  

Po 2 hodinách mi pracovnice zatelefonovala a informovala, že smlouvu chybně uložila a nedošlo k zapsání dat do systému. Tou dobou jsem byl asi 200 km od prodejny, proto jsme se museli domluvit, že pracovnice vše vyplní sama dle vytištěné smlouvy a já se pro takto nově vzniklou smlouvu (s novým zákaznickým číslem a dalšími identifikačními údaji) později zastavím na prodejně.  

V den nákupu mobilního internetu jsem již neměl čas nic vyzkoušet a odložil jsem proto U:fonův internet na později. Překvapením bylo, když mi druhý den dopoledne přišla SMS-ka o úspěšně dokončené aktivaci mobilního internetu. Nikdo mě nepoučil, že musím čekat na nějakou SMS zprávu. V případě, že bych zařízení chtěl zprovoznit a využívat hned v den zakoupení, tak bych byl pravděpodobně neúspěšný a nespokojený.  

Používání mobilního připojení U:fon

Rozbalení a zprovoznění mobilního připojení bylo dle očekávání snadné. Přiložený návod je názorný a srozumitelný. Složitější je další fáze související s používáním mobilního internetu, kterou je hledání signálu.  

Hned jsem si vzpomněl na mé zkušenosti s GPRS/EDGE/HSDPA mobilním připojením, kdy kvalita a rychlost internetu doslova závisela na přesném umístění modemu na pracovním stole, například na kterém rohu byl modem položený.  

Ačkoliv lokalita byla na U:fonově mapě pokrytí pokryta zelenou barvou, tak prvních několik desítek minut používání U:fona se signál zobrazoval jako velmi slabý a rychlost internetu nepřekročila 16 kbit/s. Nakonec jsem se rozhodl zkusit internet zprovoznit na půdě horské chaty, kde by mohly být podmínky pro příjem mobilního signálu přijatelnější. Toto se potvrdilo a skutečně na půdě začal internet fungovat použitelnou rychlostí.  

Internet byl v následujících dnech využívaný jednu až dvě hodiny denně a dosahoval rychlosti stahování v rozmezí 200-500 kbit/s, upload byl na mobilní internet překvapivě vysokých 200-400 kbit/s. Objevovaly se sice občasné výpadky (odpojení internetu), ale méně často než každé dvě hodiny. 

Negativní změna přišla čtvrtý nebo pátý den, kdy se nejprve zvýšil počet výpadků, často klesala rychlost internetu pod 100 kbit/s, a později nešlo více než den připojení vůbec zprovoznit. Nepomohlo ani průběžné experimentování s technikou - změna umístění modemu, kontrola aktuálnosti ovladačů, atd. Internet opět začal fungovat další den, ale zvýšil se počet výpadků (dočasné nedostupnosti) internetu. 

Pro mě osobně by po těchto zkušenostech mobilní internet od U:fona mohl najít využití jako záložní mobilní připojení. Vzhledem k vyšší měsíční ceně paušálu a rozdílné technologii si ale ponechám jako cestovní mobilní připojení datový paušál mého současného mobilního operátora, kde navíc platím měsíčně za internet částku odstupňovanou podle frekvence využívání mobilního internetu. 

Vrácení mobilního internetu

Rozhodl jsem se proto mobilní internet s díky vrátit. Poučen z komplikovaného zřizování služby jsem se trochu obával možných nepříjemných situací.  

Překvapivě vše proběhlo snadno. Jednoduše jsem předložil kompletní balení U:fonova internetu a lístek od pokladny. Prodejce během několika minut vyplnil příslušné dokumenty. Po uvedení zdůvodnění, proč jsem se rozhodl internet vrátit, jsem vše stvrdil podpisem a obdržel zpět své peníze. 

Svou zkušenost s internetem od U:fona mám za sebou. Pro mě tento způsob internetu není atraktivní. Velmi ale oceňuji, že operátor nabízí možnost vyzkoušet si služby a bez zbytečných složitostí v případě nezájmu vše vrátit.  

4. 3. 2009

Autor:

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v říjnu 2024

V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v říjnu 2024

Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v září 2024

V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...

Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

 

Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...