Když v listopadu 2007 ohlásil šéf firmy Amazon Bezos zahájení prodeje nového ebooku Kindle, řada expertů si klepala na čelo. Na tomto poli se pokusil o úspěch, kde si zatím všichni vylámali zuby. Včetně Microsoftu, který v podobném projektu utopil stovky miliónů. Tak proč by měl uspět Amazon?
Teď, více než rok po rozjezdu, se Amazon chlubí prodejem téměř 400 000 kusů. A nejen to, knihy pro Kindle, které stojí povětšinou 10 dolarů, představují 10 procent prodaných knih. A to jejich počet, i když je úctyhodný, tvoří jen malinký zlomek celkového počtu knih, které Amazon nabízí. Je pravdou, že když se cena některých knih zvedla na 16 dolarů, začali někteří majitelé mluvit o bojkotu. Realita ale ukazuje, že většina knih stojí kolem pěti dolarů, což je mnohem méně, než dnešní cena paperbacku. Na zbytku pak Amazon vydělá jen těžko, měsíční předplatné New York Times stojí zlomek ceny tištěného vydání, časopisy pak stojí pod dva dolary měsíčně. Proč tedy Kindle uspěl tam, kde ostatní propadli?
Část samozřejmě tvoří marketing, který se zatím u žádného ebooku nepovedl. Tady má Jeff Bezos za sebou neuvěřitelný kus práce. Bezos má totiž u americké veřejnosti postavení, o kterém mohou ostatní CEO jen snít – po letech pochyb, kdy Amazon prodělával a Bezosovi se každý smál, dovedl svůj sen nejen do prosperity, ale drží ho tam i ve chvíli, kdy zbytku americké (a světové) ekonomiky došel dech. Co tedy Bezos řekne, platí.
Další výhodou je bezdrátové stahování knih. Kindle si sice rozumí jen s rychlou bezdrátovou sítí EVDO firmy Sprint, což vzhledem k jejímu relativně malému rozšíření bylo riskantní, ale ostatní stejně kvalitní ebooky stahují knihy pomocí synchronizačního kabelu a USB. Právě Whispernet, s jehož pomocí si stáhneme novou knihu na Kindle, je trumfem.
Je tedy na poli ebooků konečně všechno růžové? Těžko. Někteří autoři knižních trháků tvrdošíjně prohlašují, že jejich knihy se v digitální podobě neobjeví (J.K. Rowlingová budiž příkladem). Cena 360 dolarů, které Kindle povětšinou stojí (Amazon občas přijde s nějakou tou slevou), je v dnešním ekonomickém klimatu pro stále více lidí nepříjemně vysoká.
A pak je tu problém s verzí 2. Nejdřív se mluvilo o tom, že Kindle dostane barevný kabát. Když to padlo, objevily se zprávy o verzi 2.0. Původně prý v lednu, ale to už zcela jistě neplatí a vyvrátil to i sám Bezos. Jestli se dvojka v tomto roce objeví, není vůbec jisté. Firma E-Ink, která poskytuje displej, již oznámila, že v tomto roce žádnou novinku nenabídne. Bezdrátová síť EVDO, která rychlostí odpovídá běžnému připojení 3G, také žádnou změnu neplánuje. Koneckonců stáhnout knihu běžné velikosti trvá méně než minutu, takže na nějaké změny není příliš velký tlak.
Amazon ale riskuje. Koneckonců kdyby Apple svůj ultrapopulární iPod stále neobnovoval, již dávno by jej začala konkurence válcovat. Koneckonců, náskok přes ebookem PRS-700, který nabízí Sony, je pouhých 30 procent prodaných kusů. A až lidem od Sony dojde, že s tímto názvem díru do světa neudělají a přidají bezdrátové připojení, což by neměl v dnešní době být mimořádný problém, začne mít Amazon starosti. A proto Amazon potřebuje, aby se co nejdříve objevil nový model. Ne Kindle 1.1, ale 2.0.
30. 1. 2009
Autor: Václav Větvička
Boxerský zápas mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem sledovalo na Netflixu 60 milionů domácností. Podle platformy šlo o...
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...