Ještě relativně nedávno se o otázku datových limitů zajímal málokdo. Samotná myšlenka limitovat přenos dat není ničím novým, poskytovatelé dlouho mluví o tom, že kdo stahuje více dat, měl by platit víc.
V dobách, kdy fungovaly systémy P2P skutečně naplno, se poskytovatelé s tehdy pomalejším připojením dost ošívali a datové limity byly jedním ze způsobů, jak horečné stahování písniček otrávit.
Brzo se ale, alespoň ve Spojených státech, ukázalo, že tam, kde se poskytovatelé bojí útěků zákazníků, se na nějaké limity moc nehledí. V samotných podmínkách smlouvy jsou buď napsány miniaturním písmem a jsou použity jen v případě, kdy buď někdo cucá skutečně neúměrně mnoho nebo se ho naopak poskytovatel potřebuje zbavit. V ostatních případech se o nich buď vůbec nemluví nebo jsou jen vágně popsány. Comcast Corp. dokonce má datový limit nastaven na 250 GB, což překonáme jen v případě stahování filmů v HD.
Na datové limity začínají doplácet i v Británii. Nedávný výzkum provedený skupinou uSwitch ukázal, že milión britských zákazníků buď limit překračuje nebo se k němu velice blíží. I když jsou datové limity součástí každé smlouvy, Britové o nich buď nemají tušení, nebo jsou jejich existencí zmateni. Vedou k tomu i nejasnosti ve smlouvách, 56 procent poskytovatelů sice používá termín „neomezené připojení“, ale ve skutečnosti má limit, po jehož překročení hodlají zákazníka jednoduše odstřihnout. Pouze dva poskytovatelé z devíti jsou ale ochotni limit přímo určit. Důsledek je jednoznačný – 80 procent britských zákazníků se buď domnívá, že žádný limit neexistuje, nebo o jeho hodnotě nemá tušení.
Studie na závěr jasně říká, že poskytovatelé by neměli mít povoleno používat pro své služby termín „neomezený“ v případě, že to není pravda. Na druhé straně pak mají zákazníci sami zjišťovat situace dříve, nežli smlouvu podepíší.
Asociace poskytovatelů internetového připojení The Internet Service Providers’ Association tvrdí, že její členové nesmějí používat datové limity, aniž by je zákazníkům detailně nevysvětlili. Pravdou ale je, že i když je o limitu ve smlouvě zmínka, téměř žádný zákazník to nečte.
Množství dat, které využije běžný britský zákazník, je stále relativně nízké, podle studie ze začátku roku 2008, kterou připravil poskytovatel TalkTalk, celá polovina zákazníků nepoužije více než 1 GB měsíčně.
To se ale v blízké budoucnosti pravděpodobně změní, a to dost výrazně. Ve chvíli, kdy vzroste popularita služeb, jako je třeba iPlayer, datové přenosy exponenciálně vzrostou. S tím vzroste i tlak na vyšší datové limity, a s tím samozřejmě i cena za připojení.
6. 11. 2008
Autor: Václav Větvička
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Rychlosti internetu v říjnu po delší době převážně rostly. Podívejte se, u kterého providera jsme tentokrát...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...