Úvod > Články > Mobilní TV (4): pilotní finský projekt

Mobilní TV (4): pilotní finský projekt

V předchozích dílech miniseriálu jsme se věnovali technologickému zákulisnímu boji na poli mobile TV. Dnes se podíváme na právě zahájený pilotní projekt, kterého se účastní přední hráči skandinávských komunikací, kteří na 500 uživatelích v Helsinkách hodlají ověřit tuto životaschopnost této moderní technologie.

Pilotního projektu mobilní TV ve Finsku se účastní jak dodavatelé technologií a provozovatelé, tedy Nokia, Elisa Oyj  a TeliaSonera Finland , tak největší finská vysílací společnost YLE  (denně ji sledují dvě třetiny obyvatel Finska, kterých je celkem něco málo přes 5 miliónů) a další komerční vysílací společnosti jako Digita , MTV a Nelonen.

O zákaznický servis včetně zúčtování se starají mobilní provozovatelé Elisa a Sonera. Digita se postarala o vybudování digitální TV sítě pro distribuci mobilních TV služeb. Nokia vyvinula koncová zařízení pro příjem mobilního TV vysílání a prostředky managementu mobilní TV. Vazby mezi jednotlivými účastníky a celkovou platfromu pro službu ukazuje následující schématický obrázek:
Oficiální projekt zahájil v březnu a má trvat do 20. června. Ale již koncem loňského roku se předběžně otestoval zájem uživatelů a zjistilo se, že zájem je o sledování mobilní TV v automobilech a v dopravních prostředcích vůbec, a také na veřejných místech jako jsou kavárny. Dokonce se ukázalo, že mobilní TV sledují uživatelé také v práci, i doma, ovšem ne ve večerních hodinách. Z hlediska obsahu se ověřila různorodost zájmů: od zpráv, přes počasí, sportovní vysílání až po zábavu včetně komediálních seriálů.

Účastníci pilotního projektu jsou vybráni ze zákazníků mobilních provozovatelů Sonera (má ve Finsku celkem 3 milióny zákazníků; globálně však počet jejích zákazníků překročil 15 miliónů) a Elisa (má celkem 1,4 miliónů zákazníků). Účastníci mají možnost sledovat televizní a rozhlasové vysílání v reálném čase na chytrém telefonu, který také zpřístupňuje informace o TV programech či sportovních výsledcích. Konkrétně mají v rámci pilotního projektu přístup k programům MTV, YLE a Nelonen a také k mezinárodním kanálům CNN, BBC World, Euronews, Eurosport, Viva Plus a Fashion TV.

Technologické zákulisí

Pilotní projekt používá IP datacast (IPDC), slučitelný s evropskou normou DVB-H (Digital Video Broadcast – Handheld) přijatou koncem loňského roku v ETSI (viz předchozí články seriálu, zejména Mobilní TV (2): DVB-H).

Jako koncový terminál je v pilotu použit chytrý telefon Nokia 7710, který je ovšem pro příjem DVB-H vysílání ještě příslušně dovybaven o SU-22 streamer. DVB-H má být podle všech předpokladů nejlepší volbou pro realizaci multimediálních služeb přes pozemní digitální vysílací sítě. Pro mobilní TV je také třeba počítat s různorodým typem příjmu: ve vnitřních prostorách, vně, za chůze, za jízdy nebo v klidu.

Cílem projektu je především zjistit možnosti komerčního nasazení služby mobilní TV (už v rámci pilotního projektu jsou služby placené) a ověřit technologické prvky potřebné pro mobilní vysílání.

18. 3. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

ČTÚ nebude nabízet další kmitočty pro DAB+

Český telekomunikační úřad už nebude nabízet další kmitočty pro digitální rozhlasové sítě. Existovat budou jen tři...

 

Vodafone garantuje volání přes hodinky i na značky Xiaomi a Samsung

Vodafone jako první český operátor rozšířil garanci volání přes hodinky bez telefonu na tři značky. Služba OneNumber...

 

Telefon s Androidem dokáže otevřít dveře od milionů hotelových pokojů, na opravě bezpečnostní chyby se už pracuje

Výzkumníci objevili bezpečnostní chybu u zámků Saflok. Kdokoliv mohl pomocí telefonu s Androidem otevřít dveře...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...