Facebook je jednou ze sociálních sítí. Serverem, který se stal virtuálním domovem pro řadu osob, ale i skupin přátel. Podle mého názoru úspěšný projekt neušel pozornosti společnostem prodávajícím reklamu a od nich je jen kousek k politickému marketingu.
Sociální sítě se pro kampaně používají již několik let. Pokud sáhneme do těch aktuálních - Barack Obama má na svém webu odkaz Obama everywhere, kde jsou shromážděny odkazy na 16 nejznámějších serverů – na všech má své profily a Facebook je na prvním místě. Profil jeho skupiny na této síti má dnes více než 1,8 miliónu příznivců a to není zcela zanedbatelné. Navíc působení na serverech podobného vyznění je velmi výhodné – především protože pomáháte vytvářet komunitu, kterou nadále můžete velmi snadno nejen oslovovat, ale i organizovat. Možná i proto řada organizací svoje aktivity řídí z Facebooku.
A opravdu není nic snazšího než pozvat lidi s podobným nebo stejným zájmem na společnou akci, ať už se jedná o volební mítink, konferenci nebo jen pivo s kamarády. Navíc nikdo nemusí hledat místo na mapě, protože dobře koncipovaná pozvánka obsahuje prostě vše… A na kliknutí si všechny údaje můžete přenést třeba do vašeho organizátoru (například MS Outlooku). A konečně – každý účastník se může cítit spokojeně, protože není nic snazšího než do této virtuální kroniky nahrát i údaje z akce samotné – podpora fotografií a videí je základem… A už jsem psal o zabudovaném chatu mezi uživateli Facebooku?
A jak jsme na tom v českých luzích a hájích? Podle mých informací Facebook do české politiky již pronikl, před několika lety svoji skupinu založil současný ministr zahraničních věcí K. Schwarzenberg (nyní má kolem 260 příznivců), dnes vím alespoň o dvou dalších kandidátech do Senátu, kteří mají svůj aktivní profil a na Facebooku komunikují – Vlastimil Ježek, odvolaný generální ředitel Národní knihovny (samozřejmě je i členem skupiny Pro knihovnu) nebo například Miroslav Beneš. Oba zmínění politici nemají své skupiny dlouho, takže počet jejich příznivců není nikterak vysoký. Zajímavé bude podívat se na jejich profily spíše ke konci volební kampaně. Lehce pikantní je, že skupiny obou kandidátů podle mého dohadu brzo převálcují lidi shromážděné ve skupině Senát (je jich tam dnes pouze 11).
Nabízí se otázka, zda i pro nás bude někdy virtuální prostor stejně důležitý nebo snad i důležitější a to nejen pro marketing. O významu vypovídá například ten údaj, že na Facebooku je pouze 3 600 uživatelů z České republiky (registrace do této zvláštní skupiny je dobrovolná, takže to číslo může být mnohem vyšší). Jinými slovy jakékoliv působení na sítích podobného typu sice může být velmi přesně cílené a s vysokým dopadem či odezvou, ale pohybujeme se v zákaznické skupině pouhých několika tisíc obyvatel! Druhá věc, která to ovlivňuje, je složitější. Shodou okolností před několika dny vyšel článek na serveru Lupa, který se zabýval marketingem na Second Life (http://www.lupa.cz/clanky/
Tento článek byl o Facebooku. Nicméně bych se nerad dotknul dalších uživatelů jiných sociálních sítí či aplikací Web 2.0, můžete si klidně Facebook nahradit vámi zvolenou službou, ať už to je MySpace, Netlog nebo jiný prostor… Vítejte v sociálních sítích!
19. 9. 2008
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...