Úvod > Články > Nova o spamu z Tn.cz: my za to nemůžeme

Nova o spamu z Tn.cz: my za to nemůžeme

Televize Nova se vyjádřila k případu, kdy byly na konkurenčních zpravodajských serverech v den vlakového neštěstí ve Studénce zaznamenány komentářové spamy z počítačů Novy a vedoucí na její portál Tn.cz. Uvnitř článku i další fakta.

O odhalení spamových příspěvků na serverech iDnes.cz, ČT24.cz a Aktuálně.cz/Bleskově.cz, které byly odeslány z Novy, jsme vás informovali minulou středu v článku TN.cz se páslo na vlakovém neštěstí spamem. To musíte vidět... Pro lepší přehled o případu jej doporučujeme přečíst.

V prvním článku určitě i vám chybělo vyjádření Novy ― ačkoliv jsem o ně pár dní před vydáním článku žádal, tisková mluvčí žádost poněkud ignorovala. Mlčet přestala až ve chvíli, kdy se o problému začalo mluvit i v dalších médiích. Těm se dokonce do rukou prohlášení TV Nova dostalo ― obrátil jsem se proto na Novu znovu.

„Spam není naší aktivitou“

Televize Nova v reakci na článek nakonec s několikadenním zpožděním (a se slovy, že jsem o nic nežádal, že jinak nemá důvod se nevyjadřovat) prohlášení poskytla i nám ― nicméně jsme se nedozvěděli o nic víc než ostatní média. Jak se dalo čekat, CET 21 jakoukoliv vinu na komentářovém spamu a pomlouvání konkurence odmítá.

„Rozhodně odmítáme, že by diskusní příspěvky na zpravodajských webech k havárii ve Studénce, které odkazovaly na server tn.cz, byly cílenou aktivitou někoho z vedení zpravodajského serveru tn.cz. Jednalo se pravděpodobně o soukromou aktivitu některého ze zaměstnanců společnosti CET 21, konkrétní jméno zatím neznáme. Přestože jsme se s takovými metodami opakovaně setkali v diskusích i na serveru tn.cz, neuznáváme je a budeme postupovat tak, aby se podobné aktivity ze strany zaměstnanců neopakovaly.“

Toť vše. Někteří ze čtenářů si možná vzpomenou na jarní aféru s blogy „studentek“, které na stránkách iDnes, Lidovek a Deníku opěvovaly PaySec, platební systém ČSOB a Poštovní spořitelny. Jak zjistil Adam Javůrek, identity bloggerek byly falešné ― včetně fotografií ― a stála za nimi jedna osoba. IP adresa, z níž byly blogy vedeny, patřila PR agentuře Bison & Rose, která zastupovala ČSOB a Poštovní spořitelnu. Ve své podstatě jde o tentýž případ jako s komentářovým spamem z počítačů TV Nova: nejenže byl vychvalován určitý produkt závislou stranou, ale rovněž byl pomlouván ten konkurenční. ČSOB se od blogů distancovala a PR agentura prohlásila, že za nimi stála stážistka, se kterou na základě tohoto prohřešku ukončila spolupráci. Jinými slovy: šlo o „soukromou aktivitu“. Adam Javůrek tehdy agenturu požádal o vyjádření a dostalo se mu odpovědi ne nepodobné té, jež k nám přišla z TV Nova: „Autorka opravdu fungovala v agentuře jako stážistka. Agentura od ní získala ujištění, že šlo o její čistě soukromou aktivitu, která nesouvisela s obsahem naší spolupráce.“

Už tehdy se spousta lidí včetně Adama Javůrka pozastavovala nad některými otázkami, jež určitě napadnou nejednoho z vás: co by stážistku vedlo k těmto „soukromým aktivitám“? Co by měla z toho, že by si na několika serverech založila internetové deníky, hledala cizí fotografie, které použila ke své nové, falešné identitě, napsala články, vystavovala se riziku odhalení... Od dob, co byly vynalezeny peníze, jsou totiž slova díků zbytečná.

Stejné otázky se objevují i v případě se spamem z TV Nova. Mají snad v redakci TN.cz opravdu takové volno (v den vlakového neštěstí), že si zaměstnanci mohou dovolit několik hodin, až do odpoledne, psát komentáře k článkům na konkurenčních zpravodajských serverech? Na iDnes.cz je navíc k úspěšnému komentování článku zapotřebí založení účtu: jeho registrace si žádá i odeslání unikátní e-mailové adresy, na níž jsou zaslány příslušné údaje a potvrzení registrace. Pokud tedy ten, kdo za spamy stál, nebyl stejně neopatrný jako v případě IP adres, musel si založit i další e-mailovou schránku, jíž k registraci použil. Asi každý by toužil po takto agilním a loajálním zaměstnanci, jenž rád pracuje nad rámec svých povinností.

Toto téma si určitě ještě rozvedete sami ― podívejme se ale na další věc, která člověka zarazí. Ať už šlo o prohlášení agentury Bison & Rose, nebo slova tiskové mluvčí Novy, ani jedna ze společností se za činy svých zaměstnanců, klamání lidí a pomlouvání konkurence nijak neomluvila.1 Distancování se od konání jedince, jeho soukromé aktivity, je vlastně vše, čeho jsme se dočkali.

I proto jsem se tiskové mluvčí Novy zeptal na dalších několik otázek ― když už jsme tedy po několika dnech konečně navázali spojení ―, jejichž zodpovězení by situaci alespoň trošku osvětlilo. Kupodivu se už nikdo neozval. Asi se můj e-mail zase někde napůl cesty ztratil nebo jej prostě při přeposílání omylem smazala nešikovná stážistka na tiskovém oddělení. Anebo jsem vlastně o nic nežádal. Tentokráte jsem si ale udělal malou pojistku a stejnou zprávou oslovil i šéfredaktora Tn.cz Zdeňka Šámala ― za tři a půl hodiny (odkašlávám) mi přišla automatická odpověď v nepřítomnosti, v níž stálo, že pan Šámal nebude minimálně do pondělí 18.8. v kanceláři. Informační mlha udušení spekulací nepomáhá, na druhou stranu je to dobrý způsob, jak na vše brzy zapomenout.

Než abychom zase tápali ve tmě, podívejme se raději na některé skutečnosti související se situací s Tn.cz, co se zájmu návštěvníků týká.

Hlad po informacích a zvýšená návštěvnost

Spamování, nespamování, Nova si v pondělí 11. srpna pochválila, jak skvěle ji v nešťastný pátek vzrostla návštěvnost serveru Tn.cz. Ve Studénce zemřelo sedm lidí a desítky dalších byly zraněny ― a Nova hned další pracovní den vydala tiskovou zprávu, v níž si pogratulovala k tomu, jak ji neštěstí lidí a zvědavost druhých dopomohly k větší návštěvnosti webu. Tuhle věc ať si přebere každý sám, ale problém s návštěvností Tn.cz je pro Novu asi větším problém, než je schopná otevřeně připustit. Nehoda vlaku pro Tn.cz znamenala jen ojedinělé oživení ― více ukážou čísla níže.

Návštěvnost serverů

V tabulce je uvedena návštěvnost sledovaných serverů (na nichž se objevil komentářový spam z Novy, další servery ale zkoumány nebyly) týden před nehodou a v den nehody (data pocházejí z NetMonitor.cz).

Jak sami vidíte, reálných uživatelů opravdu nejvíce získalo Tn.cz ― v pátek 8. srpna tento web navštívilo o 75 000 lidí více než týden předtím, kdy Tn.cz zhlédlo celkem 79 000 návštěvníků. Jde tedy o nárůst ve výši 95 % (započítány všechny rubriky včetně bulváru, sportu atp., samostatná data pro sekci zpráv nejsou k dispozici). Nejvyšší procentuální nárůst zaznamenal server ČT24.cz (185 %, odpočítána sportovní rubrika) ― takřka trojnásobná návštěvnost tohoto serveru však Českou televizi na rozdíl od Novy k vydání samolibé tiskové zprávy nepřivedla. Ostatním dvěma serverům čtenost rubriky „Zprávy“ stoupla o čtvrtinu až třetinu. Stránky iDnes, ČT24.cz a Aktuálně.cz v pátek 8. srpna navštívilo celkem skoro 400 tisíc lidí. Ti všichni mohli teoreticky vzato být lákáni komentářovým spamem na stránky Tn.cz. Jaký podíl nakonec spam má na získání 75 000 čtenářů, se nedozvíme a dále se této otázce nebudeme vůbec věnovat ― byly by to jen spekulace.

Návštěvnost klesla jen...

Zajímavá jsou také čísla, která následovala po černém pátku. Pro srovnání byl zvolen  stejný den v týdnu, takže pátek 15. srpna.

 

Návštěvnost serverů
Změna 1 popisuje rozdíl v návštěvnosti mezi pátkem 8. srpna (den nehody) a následujícím pátkem (15. srpna). Změna 2 odpovídá zase rozdílu v návštěvnosti 15. srpna a 1. srpna (v pátek před nehodou).

Nejvyšší propad po týdnu od tragédie zaznamenal server Tn.cz ― ztratil 87 000 návštěvníků, tedy více než polovinu oproti 8. srpnu. V záporných číslech je tento server jako jediný ve srovnání s návštěvností k 1. srpnu ― odešlo 12 000 návštěvníků, což je pokles v návštěvnosti o 15 %. Propad Tn.cz začal vlastně ihned druhý den po nehodě ― 9. srpna jej navštívilo 78 000 lidí. Následující týden činila průměrná denní návštěvnost serveru Tn.cz 63 tisíc lidí.

Studénka tedy pro Tn.cz znamenala opravdu jen chvilkové zvýšení návštěvnosti. Lidé Nově zkrátka ukazují, že nemají důvod na stránkách Tn.cz zůstávat. Komentářový spam, ať už pocházel od kohokoliv, tedy kromě ostudy nepřinesl Nově vůbec nic. Mimochodem, průměrná denní návštěvnost Tn.cz v prvním týdnu po spuštění činila 138 tisíc lidí.




1 PR agentura B&R, jak mě upozornil Milan Šmíd, se posléze omluvila. Více v článku Account manažer Bison & Rose věděl o falešných blozích. Omluví se po čase i Nova?

20. 8. 2008

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Rusko udělilo Googlu pokutu, na zaplacení by mu nestačily ani všechny peníze světa

 

Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...

Vánoce u T-Mobile: Sluchátka a telefon za 1 Kč i data za půlku

 

T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...

Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

 

Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...