To, že se ve školách používají počítačové hry k výuce, dnes již nikoho neohromí. Ohromit může leda tak nesmírně široká nabídka her v kategoriích od nejmladších až po ty zkušenější. Překvapit však také může, pokud se počítačové hry – přesněji RPG (Role playing game) probojují do role, která jim dosud byla tabu – v tomto případě do výuky etiky.
Přitom jako by se zrovna RPG svojí variabilitou konců a závěrů k podobným účelům nabízely. „A není náhodou, že si toho všimli právě v jičínském regionu,“ řekl by otec Šebek z filmových Pelíšků. Přibližně před rokem na půdě Akademie J. A. Komenského začal vznikat projekt Rubikon, který nabízí učiteli určovat obsah výuky tradičních předmětů s řešením etických problémů a konkrétních životních situací. To vše v prostředí pro žáky velmi atraktivním a známém - v prostředí virtuální reality.Doktor Pavel Vacek, který pracuje jako vedoucí Katedry pedagogiky a psychologie Univerzity Hradec Králové, projekt pochválil slovy: “Projekt především vychází vstříc potřebě a zálibě dětí pracovat s počítačem. Dále nemoralizuje, ale staví před žáky úkoly problémově, dává jim příležitost hledat alternativní řešení, je flexibilní s možností výstupu z programu do „reality“ třídy, školy, ale i obce apod. Jeho další velkou předností je, že bude vytvářen za účasti řady základních škol, které se s velkým zájmem do projektu přihlásily jako partneři. Tím bude vlastně docházet k průběžné korekci vytvářených programů, neboť jejich funkčnost bude neustále ověřována. Garancí serióznosti projektu je i partnerství Etického fóra ČR.“
Projekt Rubikon nenašel své obdivovatele pouze v oblasti školství – podpořila jej Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje, protože vidí v Rubikonu prostředek, jak podpořit svůj vlastní Etický kodex. Podle slov zástupců komory dnešní generace mladých lidí, kteří se později stanou živnostníky a manažery, by měla stavět na hodnotách, jako jsou kvalitní vzdělání, etický rozměr podnikání, poctivost, sounáležitost s regionem apod.
Samozřejmě jako jiné ICT projekty i tento stírá rozdíly mezi zdravými a handicapovanými dětmi, což pozitivně kvitují speciální pedagogové.
Dnes Rubikon běží na osmi základních školách v Královéhradeckém kraji. Ze strany škol, ale i institucí existuje poptávka po programu, který by mladé lidi připravil i na komplikovanější situace, než je sčítání a odčítání, který by dokázal pomoci při hledání odpovědí na komplikovanější otázky. Proč? Na podobnou otázku se pokusil odpovědět již zmiňovaný Dr. Pavel Vacek: „…panuje všeobecné shoda, že by se „něco“ s výchovou charakteru žáků mělo dělat… Pokud se totiž výjimečně morální (etická) témata do programu výuky dostanou, pak mají většinou podobu nepřitažlivého moralizování a lamentování, které žáky spíše odrazují… Projekt Rubikon vychází vstříc potřebě i zálibě dětí pracovat s počítačem, nemoralizuje…“
Tvůrci Rubikonu by se samozřejmě nechtěli zastavit na několika základních školách a snaží se nabídnout celý projekt do celé republiky. S tím souvisí, jako již dnes obvykle, žádost o peníze z fondů Evropské unie. Jasné doporučení místopředsedkyně školského výboru Poslanecké sněmovny Michaely Šojdrové dává naději, že se s Rubikonem ještě setkáme.28. 8. 2008
Autor:
YouTube zveřejnil své plány na přidání dalších tarifů v rámci předplatného Premium. Spekuluje se o levnější úrovni...
Fotbalisté Sparty se dnes chystají na odvetu proti irským Shamrock Rovers. Zápas můžete sledovat od 19:00 na stanici...
Olympijské hry v Paříži se blíží a fanoušci se mohou těšit na tisíce hodin živého vysílání. Kde přenosy sledovat?
Rychlosti internetu v září opět kolísaly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili nejnižší hodnoty a která...
Webová služba NordPass zveřejnila seznam nejrozšířenějších hesel v České republice. Podívejte se, kterým heslům se...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...