Za vším v IT hledej Google, Intel nebo Microsoft. Toto rčení sice ještě neplatí, ale velcí lidé dělají velké věci a Google se se svou službou Analytics opravdu blýskl. Většinu placených monitoringů návštěvnosti strčí do kapsy a ještě je nabízen zcela bezplatně.
Služba Google Analytics není žádnou novinkou, ale v portfoliu poskytovaných služeb společností Google tak trochu zapadá. Důvodem je její určení. Slouží k detailnímu monitoringu návštěvnosti webových stránek. Pokud tedy neprovozujete alespoň vlastní homepage, pak na ni s největší pravděpodobností nenarazíte. Naopak tvůrcům webů a správcům portálů nabídne podrobné informace, podle kterých lze částečně měnit strategii propagace webu, zjistit odkud přišlo nejvíce návštěvníků, porovnat návštěvy jednotlivých částí webu nebo ověřit míru okamžitého opuštění stránky. Systém také loguje vyhledávané výrazy a je úzce spjat s vyhledávačem Google.
Hitem velkých portálů je jednotný přístup ke všem službám. Pro přihlášení do Google Analytics vám tedy postačí přihlašovací jméno a heslo Google účtu, stejné jaké využíváte například na Gmailu nebo na jiné službě tohoto internetového giganta. Po přihlášení lze do přehledu sledovaných stránek přidat nový profil. Vyplníte základní údaje, adresu, jazyk a systém vygeneruje kód, který vložíte na své stránky. Ideální je vložit kód do hlavičky nebo patičky, která se načítá na každé straně, tak, aby bylo možné analyzovat, které podstránky byly navštíveny.
Těchto profilů lze definovat více, což je dobré, pokud provozujete více webových stránek, galerií nebo webových serverů. Na data o návštěvnosti si musíte počkat do dalšího dne. Data o návštěvnících jsou zobrazována vždy o jeden den zpětně. Typickým problémem, proč může být problematické službu navést na stránky, je špatné nastavení hlavní strany. Doporučuji v profilu webových stránek zadat přímou adresu na hlavní stranu, například „index.php“. Pomocí služby lze sledovat i jednotlivé podstránky, například zvláště vést statistiky o české verzi webu a zvláště o anglické.
Tak jako v případě Google Docs, i u Google Analytics lze profily webových stránek sdílet s jinými uživateli internetu, kteří vlastní Google účet. Modelový příklad využití této funkce: ke sledování svých osobních stránek jsem přiřadil profil mapující stránky dceřiných společností mého zaměstnavatele. Snadno se tak přepnu z osobních dat do firemních a sleduji, jak si vedou webové stránky mého chlebodárce, či projekty, které jsem v rámci svého zaměstnání vyvíjel.
Při prohlížení konkrétního profilu zjistíte, že základ je hlavně o grafech. Přehledně je spojitou čárou zobrazena návštěvnost za posledních třicet dnů (nebo v jiném rozsahu dle uživatelova výběru), kruhovým diagramem pak přehled zdrojů návštěvníků (přímé návštěvy, vyhledávače, odkazující weby) a na mapě světa je monitorováno, z jaké země návštěvníci přišli. Přehledy musím pochválit, nabízejí základní představu o využívání vašeho webu. V detailu mapy lze kromě zemí zobrazit i města, z nichž návštěvníci přišli.
Grafy jsou pěkná věcička, ale ne vždy mají nejlepší vypovídací schopnost. V hlavní nabídce profilu webových stránek se tak můžete dostat k podrobným informacím z hlediska návštěvníků, zdrojů návštěvnosti a navštíveného obsahu. Klasikou jsou informace o procentuálním zastoupení internetových prohlížečů, rozlišení apod. Méně obvyklý je monitoring uživatelova připojení k internetu, návštěvnických trendů či věrnosti. Dozvíte se také, které vyhledávače návštěvníci užili, jaká slova vyhledávali, aby se dostali k vaší prezentaci a jaké stránky odkazovaly na váš web.
Celkově působí služba úplně, funkčně a je velmi dobře využitelná zejména na menší projekty, které jsou součástí placených i bezplatných webhostingů. Českou konkurenci tvoří zejména Toplist nebo Navrcholu, ale tyto služby již nejsou tak komplexní, zvláště pak, pokud využíváte jejich bezplatnou verzi.
11. 7. 2008
Autor: David Procházka
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...