Tvoření profesionálně vyhlížejícího webu či vlastního wiky projektu nemusí být vůbec těžký úkol. Následující texty se tedy pokusí nastínit některé možnosti.
Je ambiciózním českým projektem. Jeho cílem má být snadná, rychlá a pohodlná tvorba webových stránek pro každého. Hlavní cílovou skupinou jsou tak uživatelé, kteří buď nemají s tvorbou stránek žádné zkušenosti nebo potřebují vytvořit presenci doslova v okamžiku. Nevýhodou je fakt, že riskujete, že váš web bude vypadat poněkud tuctově, hned co množství stránek vytvořených ve Webnode vzroste. K užívání je potřeba jednoduchá registrace, a následovně založit si vlastní subdoménu něco.webnode.cz. Pak již stačí jen "zatrhnout" , které stránky chcete mít předdefinované hned od počátku (otázky a odpovědi, kalendář akcí, blog, novinky, napište nám,...).
Jako první krok při editaci samotných stránek doporučuji vybrat vzhled. Na výběr máte 40 šablon (a další můžete tvořit sami, pak ale odpadá výhoda rychlosti), k tomu možnost nastavení záhlaví a zápatí i počtu sloupců na stránce. Samozřejmostí je i možnost detailnějšího nastavení fontu. Trochu kontroverznější je možnost vstupu do editace CSS. Ten je sice strukturován přehledně, ale asi si vyžádá trochu cviku než zjistíte, která třída patří ke které části stránky. Pokud ale potřebujete přidat pouze parametr pro tisk, nebo nějakou zjevnou elementární úpravu, není problém.
Asi jeden z největších nedostatků projektu je rychlost. Tedy přesněji řečeno pomalost, která znepříjemňuje práci. Zde je zajímavé uvést systém publikování. Na každé stránce, kterou upravíte musíte navíc stisknout tlačítko publikovat. Na jednu stranu se jedná o dobrý mechanismus, který zabraňuje chybám uživatelů, na stranu druhou s rychlostí běhu systému je to nemalé zdržení. Můj osobní odhad je, že pokud máte návyk po každé změně nazírat na stránku jakže vypadá upravená, pak vám načítání zabere až 20% času. Je tedy potřeba přizpůsobit styl práce programu a publikovat až po větších krocích.
Kategorie sama pro sebe je paleta aktivních prvků, které na web můžete umísťovat. Počínaje anketou, přes diskusní fórum, fotogalerii, diskuse, katalogy (pro e-shop), články a prvky třetích stran. Poslední položka je asi nejzajímavější. Je strukturovaná do sekcí video (podporovány jsou Youtube, Google Video, Soapbox), fotografie (Flicker, Photobucket), mapy (Google, Yahoo!, Live), sdílené soubory (SkyDrive, xBox), podpora Bluebordu (všechny služby), platební kanály (PayPal, Google, WorldPay), ostatní služby (RSS čtečka, akcie,...) a Widged (Google, YourMinits, Spring). V téměř každé položce je pak možnost vložit JS kód. Popravdě řečeno s některými kódy jsem měl poměrně problém a například mé oblíbené Picassa Album jsem nedokázal vložit vůbec. Nabídka je ale vskutku široká a pokud se trefíte do podporované služby není problém. V opačném případě se připravte na ladění a trochu trpělivosti. Možností je vložit HTML kód, který ovšem musí být validní. Avšak kritéria validity ne vždy fungují a některé části nevložíte, nebo je musíte hodně předělat.
K úpravám textů slouží docela pohodlný editor, kterému nescházejí žádné zásadní funkce. Pokud vkládáte tabulky za pomocí schránky, musíte si pohlídat, aby se vám text zobrazil celý na řádcích. Pokud je moc dlouhý, Webnode neprovede ani zalomení, ani nepřidá posuvník, ale prostě text nezobrazí. Jinak si nemohu na editor nikterak ztěžovat. Snad až na dobu ukládání.
Základním ovládacím prvkem pro váš nově vzniklý web je levé (či horní podle šablony) menu, které umí být i více úrovňové. Právě s jeho pomocí vkládáte nové stránky a vytváříte tak logickou strukturu. V této souvislosti potěší automaticky generovaná mapa stránek i RSS výstup. Práce s menu je sice poněkud neohrabaná, ale dá se zvládnout poměrně bez potíží. Mezi zajímavé nadstandardní vybavení stránek patří vlastní fulltextový vyhledávač. Ten je rychlý, funkční a je jedním z toho nejlepšího co systém nabízí. Osobně mi přijde estetický i výstup vyhledávání a možnost výběru toho, v čem (článcích, blogu, stránkách, vše) chci vyhledávat.
Tvorba webu tedy probíhá tak, že na jednotlivé části stránek rozmisťujeme aktivní prvky (od diskusí přes mapy, text, diskusní fóra,...). Každý z umístěných prvků má svůj rámeček (viditelný pouze v režimu editace), který slouží jako ovládací prvek. Díky němu můžete s okny manipulovat, nastavovat jejich obsah či zapnout přímou editaci textů. Nejsem si jist, zdali se jedná o nejlepší možnou cestu. Proč nepovolit přímou úpravu textu poklepáním do textového pole? Důvody je nutné hledat v celkové filosofii a struktuře programu. Celá aplikace je totiž stavěna jako "klikací". Do práce je v maximální míře zapojena myš. Klávesnice přichází na řadu až v posledním možném kroku.
Mezi pozitiva projektu patří poměrně propracované statistiky. Ty umožňují základní přehled o tom, kolik uživatelů, odkud (region i stránka) či jaký objem dat přenesly. Ve srovnáním s Google Analystics se nejedná o žádný zázrak, ale celkem je ho potřeba hodnotit poměrně pozitivně. Jednotlivé dny jsou uvedeny v tabulce, na konci nechybí ani výsledné hodnoty. Zajímavostí jsou informace o tom, jací roboti stránky navštívili. Aniž bych je kamkoli registroval, tak na ně během týdne zavítal Google a Yahoo a jistý Holmes. Zajímavý je také výpis uživatelů podle IP adresy (nebo jiného identifikačního klíče). Samozřejmostí jsou informace o operačních systémech, prohlížečích a návštěvách jednotlivých stránek v rámci celého projektu. Součástí statistik je i několik dalších drobností.
Zlí jazykové budou celému projektu vytýkat to, že se veze na marketinkové vlně web 2.0. Všechno tedy musí být pastelově barevné, mít kulaté rohy a hezké klikací ikonky. Editační panely jsou pak vykresleny jako nová okna s křížkem v horním roku. Vzhled je opravdu na hranici vkusu a tvůrci svůj marketingový záměr nijak neskrývají. Chtějí oslovit co nejvíce lidí a tak tvoří masovou službu. Jestliže dnes každý může mít blog, pak cíl Webnode je, aby každý mohl mít svou stránku.
Na závěr by se hodilo říci několik slov o komerčním modelu Webnode. Zdarma dostanete pouze 100 MB místa a 5 GB přenosový limit za měsíc. Pokud chce službu využívat zdarma dál, museli byste svůj web rozkouskovat. Za roční poplatek 1999 Kč získáte 20 GB za měsíc, 1 GB místa a pětici emailových adres. Za 4999 Kč za rok získáte 4 GB prostoru, můžete přenést 50 GB dat za měsíc a obdržíte 50 emailových adres. Ceny jsou tedy poměrně hodně vysoké a je dobré zvážit, zdali výhody Webnode stojí za to.
Malou ukázku toho, co lze ve Webnode vytvořit za půl hodiny, naleznete například zde. Pokud mohu soudit podle různých diskusí pod články, ne pod každým prohlížečem systém funguje zcela stabilně. Oficiálně jsou podporovány všechny běžné prohlížeče. Verzi, od které se podpora na prohlížeč vztahuje, jsem ale na stránkách nenašel. A ještě jedna užitečná informace. Projekt je možno zdarma stáhnout a přemístit na svoji vlastní doménu, což může být řešení některých, licenční politikou vzniklých, problémů.
Asi jen málo co je dnes tak populární jako Wikipedie a z ní odvozené deriváty. Wiki chce mít na svých stránkách mnohý. Navíc se ukazuje, že může dobře sloužit nejen jako znalostní databáze, ale také například jako místo na tvorbu a organizaci projektů, intranetu a pod. Konec konců Google Sites, o kterém jsme psali minule, je původně Wiki projekt. Následující typy berte, prosím, jako subjektivní výběr z mnoha na trhu. Wiki je populární záležitost a s Wikihostingem se doslova roztrhl pytel.
PBWiki (http://pbwiki.com/) je asi jeden z nejpopulárnějších hostingů. Na své úvodní straně se chlubí, že hostuje více stránek nežli Wikipedie. Práce je relativně snadná. Po registraci obdržíte email, kterým aktivujete svůj účet. Stále je vám vnucován upgrade na placenou verzi. Ta nabízí například statistiky, více místa na disku a podobně. Jinak editace stránek je rychlá a poměrně příjemná. Nechybí žádná zásadně důležitá funkce. Pokud používáte tex, pak vám jistě přijde vhod možnost vkládat rovnice za pomocí tohoto jazyka. Ostatní uživatelé by ale možná uvítali vizuální editor. PBWiky je tvořena pro komerční využití, takže mezi samozřejmé možnosti patří například vložení kalendáře. Je ale otázkou, do jaké míry může PBWiki konkurovat Google Sites (i když ani ten není bez nedostatků).
ScribbleWiki(http://scribblewiki.com/main.php ) je zajímavým projektem. Umožňuje vytvořit a zpravovat právě takovou Wiky, jak ji známe z projektu Wikipedie. Tedy stejný vzhled, stejné prostředí stejné funkce. Právě to bude zřejmě pro tvůrce to nejzajímavější. Za drobný hendikep pro česky mluvící bude nelokalizovatelné menu v levé části stránky. Projekt na sebe vydělává díky Google reklamě, kterou vkládá do horní části stránky. Jedná se ale jen o tenký decentně vypadající proužek. Ale i tak je zde reklama, což může některé uživatele odradit. Pokud užíváte běžně Wikipedii a zvažujete nějaký vlastní podobný projekt, pak může být právě ScribbleWiki tím pravým pro vás.
Mezi další kvalitní Wiki, patří například ta z balíku Zoho office (wiki.zoho.com), o které jsme již psali. Jedná se o velice kvalitní nástroj a pokud používáte balík Zoho pravidelně, pak by se mohlo jednat o dobrou volbu. Pokud jste ale zatvrzelí minimalisté, pak lze doporučit projekt Jottit (http://jottit.com/), u kterého zjistíte, že jednodušeji to již nejde.
Pokud hledáte správný Wikihosting, pak vám jistě vhod přijde WikiMatrix. Ten sice nenabízí žádnou službu, ale obsahuje obrovskou databázi hostingů, které pak umožní mezi sebou různě porovnávat. Výpisy jsou opravdu detailní a hodí se i na zjišťování technických detailů či omezení.
Pokud máte nějakou oblíbenou Wiki vy, pak se můžete s ostatními podělit v diskusi pod článkem.
24. 6. 2008
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...