Tuzemští poskytovatelé hlasových služeb přes VoIP již začali reagovat na snížení propojovacího poplatku, který si účtují mobilní operátoři. U některých z nich se cena dostala pod hranici jedné koruny za šedesát sekund hovoru (včetně daně).
S platností od 15. července letošního roku si naši mobilní operátoři musejí účtovat výrazně nižší propojovací poplatky. Telefónica, T-Mobile i Vodafone mají z nařízení Českého telekomunikačního úřadu povinnost za spojení hovoru účtovat maximálně 0,55 Kč za minutu (bez DPH). Doteď výše poplatku činila 1,08 Kč. Do existujících smluv musejí mobilní operátoři změnu promítnout nejpozději do 15. září.
Propojovací poplatky klesají v posledních letech pravidelně, ale do cen za mobilní volání (mezi třemi mobilními operátory) se tento trend zatím nijak viditelně nepromítl. Vzhledem k rozložení sil na trhu se s největší pravděpodobností ani nikterak zásadně nepromítne. Na druhou stranu z nižších poplatků dlouhodobě těží klienti tuzemských VoIP operátorů, kteří už několik let mohou na mobily volat výrazně levněji. Současný zásah regulátora způsobil, že zákazníci VoIP operátorů mohou do mobilních sítí nově volat za cenu pod jednu korunu za minutu. Mnozí z nich navíc používají tarifikaci 1+1, tj. po sekundách, kdy klient platí jen za to, co opravdu provolal. Ve výsledku tak krátký hovor může vyjít třeba na pár haléřů.
Že VoIP operátoři ceny sníží, bylo de facto jasné hned, když Český telekomunikační úřad vydal nové nařízení. Někteří z operátorů s novými cenami ještě váhají, jiní je patrně zcela ignorují, ostatní ale už nyní mění ceníky.
Například krátce po rozhodnutí ČTÚ oznámil snížení cen ostravský Mikrotech, který v základním tarifu nabízí minutu volání do mobilních sítí za cenu 0,83 Kč bez DPH (0.97 Kč s daní za šedesát sekund hovoru). Snížení cen brzy oznámil také IPVOX, u kterého cena volání klesne k 15. září letošního roku na 0,88 Kč (1.06 Kč s daní) za minutu (60 sekund).
Mnozí poskytovatelé sice změnu v cenících ještě neoznámili, to se ale v následujících dnech a týdnech může kdykoli změnit. Avšak překvapivě některé někdejší ikony VoIP trhu zůstávají už několik let stát úplně stranou a stále nabízejí volání s cenou nad tři koruny a více.
Cenově výhodné hlasové služby na bázi VoIP lze využívat jak na "pevné lince" (pevném telefonu), tak i na mobilním telefonu se SIP klientem, popřípadě také na počítači. Na rozdíl od různých "klasických" počítačových hlasových služeb je každému klientovi přiděleno telefonní číslo a na mobilních přístrojích se díky CLI lze identifikovat stávajícím také mobilním číslem.
13. 8. 2012
Autor: Redakce DSL.cz
Australská vláda oznámila, že plánuje zakázat používání sociálních sítí uživatelům mladším 16 let. Chce omezit...
Francouzské vydavatelské domy podaly žalobu na platformu X. Viní ji z neoprávněného využívání jejich obsahu bez...
Online platformy Shein a Temu se připravují na soudní proces u londýnského Vrchního soudu. Navzájem se obvinily z...
Ruský soud uložil společnosti Google pokutu dva a půl sextilionů rublů – dvojka následovaná 36 nulami – za omezování...
T-Mobile si letos pro své zákazníky přichystal celou řadu vánočních dárků. Od tradičních telefonů a sluchátek za 1...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...